Wanneer je hem voor het eerst ziet, kun je zelfs twijfelen of deze GLA wel een SUV is. Het sierlijke, gedrongen uiterlijk lijkt sterk op een ‘verhoogde A-Klasse’ en dat is uiteraard geen toeval. De Mercedes-ingenieurs vertrokken namelijk van hetzelfde platform en behielden zelfs de afstand tussen de voor- en achteras. De totale lengte en breedte schelen een paar centimeter en uiteindelijk staat de GLA 6 cm hoger dan de A-Klasse, vooral door de aangepaste ophanging. Maar voor een SUV blijft de GLA erg laag; zelfs de kleinere Renault Captur en Peugeot 2008 steken erbovenuit.
Het speelterrein van de GLA ligt eerder rond de stad dan in de jungle. Standaard wordt hij dan ook op de voorwielen aangedreven en in optie is permanente vierwielaandrijving 4Matic beschikbaar die het koppel variabel verdeelt naargelang de grip. De bodemvrijheid beperkt uiteraard de offroadmogelijkheden, maar twee ‘magische knoppen’ op de middenconsole staan de 4Matic bij: de afdalingshulp die de snelheid vasthoudt op hellingen (DSR) en het terreinprogramma dat onder meer de schakelmomenten aanpast om bijvoorbeeld door los zand te rijden.
Ruimte?
Hoog tijd om in te stappen in de GLA. Wie de A-Klasse kent, zal direct het identieke dashboard herkennen met de typische ronde ventilatiemonden en het iPad-achtige scherm van het multimediasysteem bovenaan de middenconsole. Modern én dynamisch, iets helemaal anders dan het hoekige interieur van grote broer GLK. Die behoudt wel nog altijd een voordeel qua ruimte.
In de GLA is meer plaats voorhanden dan in de A-Klasse, vooral in de koffer (421 liter in de GLA tegenover 341 liter in de A). We willen echter geen verkeerde verwachtingen scheppen: de inzittenden voorin hebben geen enkele reden tot klagen, maar de achterbank is minder comfortabel. Het lage zitkussen maakt dat de benen van grote personen zich minder op hun gemak voelen.
Oude bekende
Onder de motorkap van onze testwagen, een 220 CDI 4Matic, ligt de bekende 2,1 liter viercilinder diesel, hier goed voor 163 pk en 350 Nm. Aangezien deze GLA vierwielaandrijving heeft, wordt hij sowieso gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met zeven versnellingen en dubbele koppeling. De motor en versnellingsbak vormen een uitstekend duo. De 7G-DCT schakelt uitermate zacht en snel, terwijl de 220 CDI een erg soepele krachtbron blijft. Maar hij is zeker niet van de jongste. De prestaties zijn uitstekend, we betreuren alleen het onaangename gekletter dat hij produceert onder belasting.
Bij constante snelheid blijft de diesel gelukkig op de achtergrond en kun je genieten van de goede geluiddemping in het verzorgd afgewerkte interieur. Door de lage zitpositie valt het niet meteen op dat je met een SUV onderweg bent en ook het weggedrag weet te overtuigen. Net als in de A-Klasse en CLA reageert de voortrein zeer snedig, maar de standaardophanging van de GLA voelt comfortabeler aan, zonder de stabiliteit te hypothekeren.
Het pijnlijke onderwerp
Voor een GLA 220 CDI met voorwielaandrijving vraagt Mercedes minstens 36.179 euro. Wil je de vierwielaandrijving met de gerobotiseerde versnellingsbak, dan start de prijs bij 38.357 euro. Inclusief opties (panoramisch open dak, actieve parkeerassistent, elektrohydraulische kofferklep, …) kostte onze testwagen 46.591,05 euro en dat is toch een aardig bedrag voor een compacte SUV. Te duur? Dan vormen de 200 CDI (zelfde blok, 136 pk) of (binnenkort) de 180 CDI (109 pk, van Renault-origine) mogelijk een alternatief.
Gelukkig is het verbruik van de 220 CDI 4Matic echt een meevaller. Op papier haalt hij een gemiddelde van 5,1 l/100 km, wij klokten af op 6,2 l/100 km. Let je op jouw rijstijl dan zijn prachtige resultaten mogelijk. Zo haalden we met een gedisciplineerde rechtervoet 5,1 l/100 km op een traject van voornamelijk snelwegen. De boordcomputer beloonde deze rijstijl met een ‘ecorapport’ van 99 procent op basis van de factoren acceleratie, gelijkmatigheid en uitbollen. Lieten we ons enthousiasme de vrije loop, dan werd dat wel 7 procent met een verbruik van 8 l/100 km.
Conclusie
Loont de GLA de moeite of kun je net zo goed een A-Klasse in huis halen? De GLA kost ongeveer 3.000 euro extra en is die prijs volgens ons wel waard. Niet alleen omdat hij een origineler uiterlijk heeft (al is dat subjectief), maar ook omdat hij iets meer plaats en comfort biedt dan de krappe A-Klasse. Bestempel de GLA echter niet als een SUV, eerder als een kruising met een berline.