Gaat de Peugeot 308 steeds meer lijken op de Golf? Met zijn strakke lijnen en evenwichtige profiel zou je denken dat het kleine meisje uit Sochaux in Duitsland is opgegroeid. Geen slechte zaak, want de nieuwe 308 lijkt aantrekkelijker dan ooit. Overtreft de leerling de meester?

Lichter          

Peugeot doet met de 308 net hetzelfde als met de 208. De 308 werd niet groter (integendeel zelfs) maar wel 140 kg lichter, deels dankzij het nieuwe modulaire platform van de groep. Met minder dan 1,2 ton op de weegschaal is de 308 de lichtste auto van het segment en kan hij de Golf recht in de ogen kijken.

Welkom

In het interieur valt de kwaliteitsverbetering meteen op. We waarderen de zuivere lijnen van de boordplank en de tablet die het geheel een hightechaccent geeft. Het kleine stuur staat net als in de laatste modellen van het merk heel laag, wat we slechts matig appreciëren. De instrumenten staan hoger dan gebruikelijk en ofwel perfect in het gezichtsveld ofwel verscholen achter het stuur (naargelang de grootte van de bestuurder). Ook de toerenteller (die in de omgekeerde richting draait) en de grote volumeknop van de radio die aanvoelt als premium springen in het oog.     

Goed voor iedereen?                                                                      

Terwijl de afwerking een spectaculaire stap voorwaarts zet, kan dat niet gezegd worden van de ruimte achterin. De kofferruimte valt mee, met een volume van 435 of (door spulletjes onder de vloer op te bergen) 470 liter. De achterbank kan ook nog neergeklapt worden, maar dan is de vloer niet helemaal vlak.   

Niet zo praktisch

Ik had in het begin moeite om de klimaatregeling, navigatie en andere multimediafuncties te bedienen. Het centrale scherm regelt alles en het gebruiksgemak spreekt niet altijd voor zich. We betreuren ook de relatief smalle opbergruimtes, al scoort Peugeot op dat vlak beter dan zijn Japanse tegenstander, de Mazda 3.  

Comfort in Peugeot-traditie

Het ophangingscomfort blijft van hoog niveau. Peugeot heeft de 308 harder afgesteld, maar de rug van mevrouw zal zeker niet te zwaar belast worden. De zetels verbeteren het geheel nog verder. Terwijl de mechaniek heel soepel is, belemmert een vervelend gebrom bij 1.200 tr/min dat je in de stad aangenaam kunt cruisen in de vierde versnelling. Jammer.

Kies de sterkste

Door het lagere gewicht verwacht je betere prestaties, maar de kleine HDI met 92 pk wordt benadeeld door een bak met slechts vijf versnellingen met bovendien een lange spreiding. Kortom, het is geen kanon bij hernemingen.

De e-HDI 115 pk presteert beter. Die is pittiger en geniet van een zesversnellingsbak. Nog altijd met een te lange spreiding, maar de balans is hier uiteraard beter. We waarderen ook het schitterende start- en stopsysteem, één van de meest verfijnde op de markt. Vreemd genoeg kan de versie met 92 pk hier niet over beschikken.

Uitstekend weggedrag

Onze eerste testwagen is een e-HDI met mooie 18-duimsvelgen. Hij kleeft aan de weg en heeft een weggedrag waar sommige sportievelingen een puntje aan mogen zuigen. De voortrein lijkt verankerd in de grond en is onverstoorbaar. De achterkant volgt zonder verpinken. Bijzonder nauwkeurig. Onze versie met 92 pk, uitgerust met de kleinste velgen met hoge flanken, verliest wat precisie maar haalt nog altijd een uitstekend niveau.

Prijzen

De Access-versie, exclusief voor de motor met 92 pk, heeft de verdienste de instapprijs te verlagen tot 20.050 euro. Met gelijke uitrusting bedraagt het prijsverschil tussen beide versies 1.200 euro. Een bescheiden bedrag, rekening houdend met de zesversnellingsbak en het start-stopsysteem. Uitzonderlijk raden we dan ook de sterkste van de twee versies aan.

De standaarduitrusting is steeds correct. De 308 biedt heel wat veiligheidsuitrusting maar blijft op een kleine afstand van de Golf. De actieve snelheidsregelaar grijpt niet in op de remmen, maar laat alleen uitbollen. Jammer en frustrerend in gebruik.

Verbruik

De 308 e-HDI 115 verbruikt op papier 3,7 l/100 km (95 g CO2/km), maar in realiteit bedroeg ons gemiddelde 5,7 l/100 km. Een aanvaardbare waarde, maar ook niet uitzonderlijk. De HDI met 92 pk wordt gehinderd door zijn lange versnellingen waardoor je vaak moet terugschakelen en verbruikte 0,2 l/100 km extra.

Conclusie

De Golf blijft de referentie van het segment maar de 308 stelt er stevige argumenten tegenover, te beginnen met een originele sfeer binnenin en een buitengewoon weggedrag. Peugeot presenteert met de 308 een auto voor wie graag rijdt. Maar om echt te genieten van al zijn kwaliteiten, raden we de versie met 115 pk aan, die aangenamer rijdt. Om de concurrentie weg te vegen, mist hij nog ruimte op de achterste plaatsen en een iets verfijndere uitrusting.