Peugeot heeft een lange traditie als het op sportieve modellen aankomt en heeft een mooie staat van dienst op raceniveau. Met die historiek achter de hand kan de constructeur krachtige topmodellen. Vandaag met een 308 die als warme broodjes verkoopt (500.000 exemplaren al!) en die al een aangescherpt chassis heeft, beschikt Peugeot over een ideale basis. De puzzelstukken voor het bouwen van een sportieve berline lagen klaar.
Micro motor, maxi power
In tegenstelling tot de concurrenten die beroep doen op een stevig 2.0 met turbo, neemt de 308 GTi genoegen met een bescheiden 1.6 l. Maar doorgedreven ontwikkeling van het blok maken van ‘m een prestatiekampioen. Het blok beschikt over een maximaal vermogen van 270 pk en een maximaal koppel van 330 Nm dat continue beschikbaar is tussen 1.900 en 5.000 tr/min. Dat zijn al zeer mooie waarden, maar de prestaties worden nog een handje geholpen door het lage gewicht van de Fransman. De 308 GTi weegt rijklaar slechts 1,2 ton en dat is voldoende om ‘m van 0 naar 100 km/u in zes seconden te laten sprinten.
La pièce de résistance
Maar bij Peugeot hebben ze al vaker bewezen dat ze aardig overweg kunnen met een chassis. Het is de specialiteit van het huis en de ingenieurs lieten niets aan het toeval over: grotere spoorbreedte, Torsen sperdifferentieel, straffere remmen (380 mm vooraan), aanpassingen aan de vering… Het ESP is bovendien opnieuw onder de loep genomen zodat het meer toelaat en het zelfs uitgeschakeld kan worden. De 308 is een echte GTi geworden…
Discreet
Toegegeven, bij de kleurstelling kun je kiezen voor de Coupe Franche. Die geeft je een 308 GTi in een gedurfde combinatie van felrood met zwart metallic. Maar naast deze opvallende kleur blijft de 308 GTi vrij discreet: de 19 inch velgen, de dubbele uitlaat en de aangepaste bumpers schreeuwen niet om aandacht. Het interieur gaat op hetzelfde elan door: een zwart interieur dat wordt afgewerkt met rood stiksel, speciale stoelen en enkele aluminiumtoetsen.
Radicaal?
Zijn sportieve inborst hypothekeert evenwel niet de stedelijke rit. De vering is goed afgesteld en ontziet je ruggenwervel, de motor gromt gedwee en discreet en de uitrusting aan boord is vrij volledig. In de stad laat deze 308 GTi zich besturen als een fiets.
Maar naarmate het tempo de hoogte in gaat, toont de leeuw zijn ware gelaat. De 308 GTi dat is in de eerste plaats een magnifieke voortrein. Bij de minste koerswijziging lijkt het beest zijn tanden in het asfalt te zetten. Natuurlijk, het differentieel vooraan vraagt een aangepast rijstijl: wanneer je te optimistisch de bocht induikt, volstaat het om… gas bij te geven om op je koers te blijven. Het chassis is verbluffend en lijkt (bijna) alles te verteren en te vergeven, ook beginnersfouten. En de remmen spreken een hartig woordje mee op het hoogste niveau: ultra-performant en onvermoeibaar.
Brul
De motor blaakt van zelfvertrouwen en is van in de onderste toerentalregionen tot 6.000 tr/min in topvorm waardoor de Fransman een zeer lange adem heeft. Het hernemen gaat bovendien gepaard met een gorgelende diepe uitlaatsound… waarvan vooral de omstanders kunnen genieten. In het interieur hoor je weinig van de indrukwekkende brul en da’s wel jammer. Belangrijker is dat de versnellingsbak het prima met de motor kan vinden en perfect al die krachten weet over te brengen. Enkel de vijfde versnelling op ons testmodel knarste af en toe met z’n tanden.
Op circuit
De 308 GTi brengt het er fantastisch van af op de bochtige bergwegen, maar ook op de gesloten omloop voelt hij zich helemaal in zijn sas. Hij kleeft vast aan het asfalt en zal de bestuurder niet verrassen met een achterkant die een eigen leven wil leiden. Hij is stabiel en geeft vertrouwen. De 308 GTi bewijst hier zijn ongelofelijke gebruiksgemak. Een echt speeltje op de omloop.
Prijzig
De 308 GTi is qua uitstraling de meest bescheiden uit het segment, maar dat wil niet zeggen dat hij ook de goedkoopste is. Peugeot geeft zijn wonderkind een prijskaartje mee van 36.900 euro en dat is 400 euro meer dan een Honda Civic Type R die volledig is uitgerust en 310 pk heeft. Dat is ook slechts 1.400 euro minder dan een Ford Focus RS (met 350 pk en vierwielaandrijving). En een Ford Focus ST (250 pk) die toch de naaste concurrent van de 308 GTi is, kost 7.000 euro minder.
Dan is het goed om te weten dat Peugeot ook een GTi 250 maakt. Die kost 34.050 euro maar dan moet je het - zoals zijn naam al laat vermoeden - met 20 pk minder doen, is er geen Torsen sperdifferentieel en staat de 308 op 18 inch velgen (de 19 inch exemplaren zijn wel optioneel verkrijgbaar).
Conclusie
Wat een machine! Zelfs met behoudt van het comfort en een zekere sereniteit aan boord blijft de 308 GTi een verduiveld efficiënte wagen. Het staat buiten kijf dat er niet veel wagens zijn die naast de Fransman kunnen komen staan wanneer hij zijn duivels ontbindt. Hij laat zich gewillig besturen en terwijl je daarvan geniet, zul je een discrete maar zeer sportieve wagen ontdekken die het je nooit moeilijk zal maken. De Peugeot 308 GTi is een juweeltje, maar het prijskaartje is navenant.