Op het eerste gezicht zien we meteen dat de 308 aan de buitenkant vrij sober blijft, ook in zijn GTI-uitvoering. Wil je zeker opgemerkt worden wanneer je passeert, dan kies je  beter voor de ‘Coupe Franche’, een optionele tweekleurige lak (vooraan rood en achteraan zwart) die ongezien is in dit segment en 1.800 euro extra kost.

Maar als het echt jouw bedoeling is om alle nieuwsgierige blikken naar je toe te trekken, dan moet je voor de Honda Civic Type R kiezen, want die kent zijn gelijke niet. Je kunt niet naast zijn specifieke koetswerkkit kijken, met de enorme achtervleugel als opvallendste detail. Al die uitrusting is er niet (of toch niet alleen) voor de show. De Civic Type R gebruikt al die hulpstukken om niet weg te vliegen: hij blijft aan het asfalt kleven bij hoge snelheden.

Turbogeneratie

Om geen terrein te verliezen in de vermogenswedloop die de concurrenten in dit segment voeren, wendt Honda zich tot drukvoeding. Voor de eerste keer koppelt de Japanse constructeur zijn bekende VTEC-systeem met variabele kleppentiming aan een turbolader. Hierdoor kan het blok geen toerentallen meer halen zo hoog als de Himalaya, zoals de vorige Type R’s met atmosferische motor dat wél konden. Maar de prestaties profiteren zeker van het turbo-effect.     

Om de liefhebbers zeker niet teleur te stellen, heeft Honda er ook voor gezorgd dat de turbolader van de nieuwe VTEC-motor pas zo laat mogelijk gaat blazen. Honda is geslaagd in die oefening: het maximale vermogen (310 pk) komt vrij bij 7.000 tr/min. Een relatief hoog toerental voor een tweeliter turbomotor. Bij een meer ontspannen rijstijl toont dit blok zich ook soepeler dan de vroegere atmosferische motoren, die nogal hol waren. Hier beschik je over 400 Nm vanaf 2.500 tr/min.

Klein, maar dapper

Tegen de nieuwe 2.0 turbo met een vermogen van 310 pk kan de Peugeot natuurlijk niet op met zijn kleine 1.6 turbo. Peugeot Sport, dat deze versie ontwikkelde, heeft wel het onderste uit de kan gehaald. Resultaat: 270 pk. Met 170 pk per liter haalt de 308 GTI het rendement van een racemotor. Deze ‘vinnige kleine’ voelt zich op zijn gemak in hoge toeren (zijn maximumvermogen komt vrij bij 6.000 tr/min) en komt altijd soepel voor de dag. De bestuurder beschikt al vanaf 1.900 tr/min over 330 Nm koppel.

Voor minder veeleisende bestuurders – die 2.850 euro willen besparen bij de aankoop –  biedt Peugeot ook een teruggeschroefde 308 GTI met 250 pk. Deze variant is minder radicaal en mist de mechanische zelfsper van de variant met 280 pk, net als de sterkere remmen.

Radicaal, maar praktisch 

In beide modellen zorgen het koetswerk met vijf deuren en de grote kofferklep voor een auto die dagelijks bruikbaar is. Ook al zou je het niet denken op het eerste gezicht, toch blijkt de Civic Type R de meest praktische van de twee. Hij biedt meer plaats voor de passagiers achterin, ook al is zijn wielbasis een fractie korter (2,62 meter tegenover 2,59 meter). De koffer is ook gigantisch. Net als in de andere Civics werd de brandstoftank ingebouwd onder de zetels en beschik je over een extra ruimte onder de koffervloer. In totaal kun je bijna 500 liter opbergen (498 liter in de Civic Type R, tegenover 420 liter voor de 308 GTI). 

De 308 GTI maakt dat goed met zijn genereuze uitrusting. Vanbinnen is de sfeer heel chic. We waarderen onder meer de mooie kuipzetels (die vlotter toegankelijk zijn dan de exemplaren in de Type R), uitgerust met … massagefunctie. De oude 205 GTI draait zich om in zijn graf ...

Kaal of ingewikkeld?

De 308 hanteert een ‘kale’ filosofie voor zijn boordplank, terwijl de Civic zeer volledige instrumenten zoals in een jachtvliegtuig verkiest. Overal zijn er knoppen en schermen in de Civic. De ergonomie is daarentegen moeilijker te begrijpen. Maar liefhebbers van het genre kunnen met allerhande informatie spelen. Het ingebouwde telemetriesysteem is geïnspireerd op de PlayStation-wereld en maakt het mogelijk om je circuitprestaties te registreren (rondetijd), je beste 0 tot 100 km/u, de tijd vanuit stilstand naar 400 meter en dergelijke meer.   

Het gewicht, de grote vijand

De Peugeot 308 GTI is minder krachtig dan de Civic Type R en sommige andere concurrenten, maar is ook niet de traagste van het segment. Zijn geheim? Het juiste evenwicht vinden tussen vermogen en gewicht. Resultaat: hij biedt één van de beste verhoudingen tussen het gewicht en het vermogen in dit segment. Als we ons baseren op het gewicht in de technische fiches, haalt hij slechts 4,46 kg/pk tegenover 4,71 kg/pk voor de nieuwe Honda Civic Type R met 310 pk.

Magische versnellingsbak

De 2.0 turbomotor van de Civic Type R duwt verduiveld sterk in alle regionen. Door te spelen met de bijzonder nauwkeurige bediening van de manuele zesversnellingsbak leid je alles in goede banen. Naast het ‘grote hart’ van de Civic hoeft de Franse zestienhonderd zich zeker niet te schamen. Dit is een ongelooflijke wilde, kleine motor. Hij rijdt soepel en beschaafd bij een ontspannen rijstijl maar kan ook scherp uit de hoek komen. Hij blijft duwen tot aan de rode zone, zonder de indruk te geven te verzwakken. De bediening van de handgeschakelde zesversnellingsbak overtuigt hier minder (vooral door de te lange schakelwegen).

Zelfsper

De twee manuele versnellingsbakken integreren een uitstekend zelfblokkerend differentieel met hoge blokkeringsgraad. Resultaat: wanneer je bij het uitkomen van de bocht weer op het gas gaat, sturen de twee auto’s eerder naar de koord van de bocht in plaats van ervan weg te gaan. In het begin verrast dat, maar door deze karakteristiek kun je zeer vroeg opnieuw accelereren en met een supersonische snelheid uit bochten rijden. Je moet er alleen aan wennen om het gaspedaal diep genoeg in te duwen, terwijl je misschien de indruk hebt dat de voortrein zijn limiet al bereikt heeft.  

Op het circuit rijden beide wagens bijzonder doeltreffend voor een productiewagen. De Civic Type R onderscheidt zich in die omstandigheden van iedereen door zijn R+-functie. Een druk op deze knop maakt het mogelijk om de schokdemping 30 procent harder te maken dankzij de gestuurde ophanging.

Geleidelijke schokdemping

Bij een actieve rijstijl op kleine ‘rallywegen’, herinnert de Fransman aan de legendarische beweeglijke achtertreinen van Peugeots van weleer. Hij kan zachtjes uitbreken in bochten (veel minder dan de 309 GTI natuurlijk). De schokdemping is ook meer op zijn gemak bij oneffenheden in het wegdek en het stuurwiel is minder onderhevig aan koppeleffecten uit de voortrein. 

De Civic Type R is volledig gebouwd rond zijn voortrein. De vooras zet de toon, de achteras stelt zich tevreden met volgen. Op hobbelige wegen komen koppelreacties in het stuur naar boven, waardoor je het stuur stevig moet vastgrijpen. De Type R wordt dus iets brutaler wanneer je op de limiet rijdt.    

Conclusie

Wie houdt van discretie zal de genuanceerde stijl van de 308 GTI zeker waarderen. Ook al heeft hij een ‘passieve’ ophanging, de Fransman is zachter en comfortabeler in gebruik. Zoek je een sportieveling die je ook elke dag kunt gebruiken, dan werpt de 308 GTI zich op als referentie. Er de zweep op leggen met de 2.0 VTEC turbomotor van de Honda, met de zeldzaam nauwkeurige manuele versnellingsbak, is dan weer een onbeschrijflijk plezier. Wat een auto! Je geniet bijna even veel van de prestaties als in een veel duurdere supersportwagen.