Wanneer een product zo belangrijk als de 308 moet worden vernieuwd is elke evolutie uiteraard van kapitaal belang. Peugeot heeft bij het herwerken van een van zijn speerpuntmodellen dus geen grote risico’s genomen. Er zijn echte verbeteringen doorgevoerd, zonder daarom van een revolutie te spreken. Deze tweede generatie van de Fransman bevestigt zichzelf en wint aan maturiteit en stijl.

Trots als een leeuw

Over stijl gesproken: de 308 wordt ranker door 2 centimeter hoogte op te geven en 11 centimeter langer te worden als berline en 6 centimeter langer als break. Alle designevoluties hebben we al besproken toen hij in maart van dit jaar werd onthuld. Om het eenvoudig samen te vatten: de leeuw oogt nog stoerder, met zijn nieuwe front waar hij trots een nieuw merklogo toont. In het interieur zijn de wijzigingen meer bescheiden. Alles is er weliswaar herbekeken, maar het is allemaal een voortzetting van de vorige generatie. Wie de 308 gewoon is, zal zich niet ontheemd voelen en zal zelfs de technologische verbeteringen weten te smaken.

Zinvolle veranderingen

-

De meest opvallende evolutie zit hem in het multimediasysteem. Van het laagste tot het hoogste uitrustingsniveau, elke 308 krijgt een groot centraal aanraakscherm van 10 duim. Dat reageert zeer vlot en is uitgedacht zoals een smartphone, zodat je het snel onder de knie hebt. Vanaf het niveau Allure komt een tweede scherm de middenconsole opvrolijken. Het is personaliseerbaar en telt 5 snelknoppen die praktisch blijken bij dagelijks gebruik: het traject naar huis en de voorkeursinstellingen voor radio en klimaatregeling zijn in één klik toegankelijk. Fijn is ook dat voortaan alle bedieningen via het stuur kunnen verlopen. Het is dus gedaan met de lolly die uit de stuurkolom stak. Al die evoluties lijken echt verbeteringen voor de bestuurder, en het valt niet te ontkennen dat het goed toeven is in deze 308.


Heerlijke cocktail

En het wordt nog beter wanneer je gaat rijden. De jongste welp van Peugeot kreeg een chassis dat het merk waardig is en dat comfort en dynamiek met brio mengt tot een benevelende cocktail. De 308 is in de eerste plaats een uitstekende kilometervreter. Hij is goed geluidgedempt en verslindt asfalt zonder bokken. Verkeersdrempels en andere grote obstakels worden goed door de ophanging verteerd. Enkel in het uitrustingsniveau GT met de grote velgen laten een paar kleinere oneffenheden zich voelen.

Maar de Fransman verbluft pas echt wanneer het gaspedaal naar de vloer gaat. De levendige besturing maakt snelle en precieze richtingsveranderingen mogelijk. Hij is perfect in evenwicht, gaat plat door de bocht en vertoont quasi nooit onder- of overstuur wanneer je gas lost. De Fransman lijkt op rails te staan, en het kleine stuurtje vergroot dat dynamische gevoel nog. Berline of break, dat maakt geen verschil: aan het stuur beleef je steeds plezier, ongeacht de motorversie.

Opmerkelijke efficiëntie

Helemaal onderaan de 308-pyramide vinden we een kleine benzinemotor van 110 pk. Deze 1.2 is geen bom, maar volstaat ruimschoots om mee te stromen met het dagelijkse verkeer. Hij is aangenaam om mee te rijden en wordt enkel een beetje hoorbaar wanneer hij wordt belast. De diesel van 130 pk schittert door zijn duidelijk voelbare koppel van 300 Nm bij om het even welk toerental. Van bij zijn lancering is de 308 er ook met twee hybride aandrijflijnen: een eerste van 180 pk en een tweede van 225 pk. Ze gebruiken allebei dezelfde elektromotor en een batterij van 12,4 kWh. Die laatste brengt hen zo’n 60 kilometer ver zonder dat de verbrandingsmotor moet worden gewekt. Die belofte leek bij deze eerste kennismaking perfect haalbaar, onder meer dankzij de regeneratiemodus die rijden met één pedaal mogelijk maakt.

De 308 puur op stroom rijden verlaagt niet enkel het verbruik, maar benadrukt ook hoe goed het interieur geluidgedempt is. Het enige verschil tussen de twee stekkerhybrides zit hem in het vermogen van de benzinemotor.

Dankzij de ondersteuning van de elektromotor zijn de hernemingen van deze hybride varianten nog eens zo aangenaam en passen ze nog beter bij het levendige chassis van deze Fransman. Natuurlijk zal geen van beide blokken het vuur ontsteken in het hart van liefhebbers van ‘sportieve’ motoren, maar ze kwijten zich op een opmerkelijke wijze van hun taak.

Voor niets gaat de zon op…

De prijzen van de 308 zijn afgestemd op zijn uitstekende prestaties, en dus hoog. De basisversie Active met manuele versnellingsbak en een benzinemotor van 110 pk staat in de markt voor exact 25.000 euro. Voor de plug-inhybride van 225 pk in de versie GT Pack moet je bijna… 20.000 euro meer ophoesten. Met dergelijke tarieven kom je in de buurt van bepaalde rivalen met bijvoorbeeld een ster op de neus, die kunnen rekenen op een meer premium afwerking en materiaalkeuze. Hoewel het interieur vol zacht kunststoffen zit, staan sommige ervan, en dan vooral die op de middenconsole, nog niet helemaal op het niveau van de Duitsers. Om gebruik te kunnen maken van de grote koffer van de break moet je 1.000 euro extra neertellen.

Ons verdict

De 308 is op alle vlak oordeelkundig aangepast. Helaas laat hij stevig betalen voor die verbeteringen, met prijzen die op het niveau van Duitse premiummerken komen. Sommige kunststoffen staan bovendien nog niet op het niveau dat de oosterburen halen, maar de 308 heeft andere troeven. Hij kan rekenen op een chassis waar enkel de mensen van Peugeot het geheim van lijken te kennen. Hij rijdt plezierig, dynamisch en comfortabel tegelijk en heeft op ons een heel sterke indruk nagelaten.