De 308 kreeg een regen aan prijzen en lofbetuigingen over zich heen en haalde zelfs de titel Auto van het jaar binnen. Om maar te zeggen dat deze auto een goede indruk heeft gelaten bij zijn lancering. Bij de eerste test vielen wij al snel voor de charmes van deze leeuw, die heel aangenaam is om te besturen. Maar zowel achterin als in de koffer bleek de ruimte nogal beperkt.
Verlenging
Met hun nieuwe moduleerbare platform kunnen Citroën en Peugeot zich heel wat fantasietjes veroorloven. Bijvoorbeeld de wielbasis verlengen, simpelweg met een toverstaf. Qua stijl lijkt de integratie gelukt, zelfs al lijkt de achterpartij een beetje lomp door de grote koetswerkoverhang.
Praktische kant
De moduleerbaarheid is dan weer geweldig. Van een middelmatige leerling spurt de 308 SW naar de kop van het peloton met een koffer van 610 liter, even goed als de genereuze Skoda Octavia Combi. Dat heet dan de zaken rechtzetten. En om niets te compromitteren is ook de functionaliteit van de partij met achterzetels die vanuit de koffer neerklappen en een vlakke laadvloer vormen.
Sober maar niet zo praktisch
In het interieur zitten de passagiers achterin beter dan in de berline, ook al is de hoofdruimte wat beperkt voor grote personen. Voorin hielt Peugeot een grote schoonmaak: weg met de gebruikelijke knoppen en bediening, die werd vervangen door een multimediatablet die bijna alles beheert.
Leuk op het eerste gezicht, maar bij gebruik betreuren we de nodige handelingen om bijvoorbeeld de temperatuur te veranderen of als passagier een ander radiostation te kiezen. Nieuw is niet altijd beter … Hetzelfde geldt voor het kleine stuurwiel: je houdt ervan of je haat het maar grote personen moeten wennen aan het rijden met te laag stuurwiel en kleine personen zien de bovenkant het stuur in het zicht van de tellers.
Vast aan de vloer
Achter het stuur heeft de 308 SW niets van zijn karakter verloren. Hij rijgt de bochten meesterlijk aan elkaar: de snedige voortrein, de nauwkeurige besturing en de schokdemping geregeld tot op de millimeter overwinnen alle moeilijkheden. Met zijn nieuwe achterophanging lijkt deze break iets speelser dan zijn berlinebroer. Een 308 laat zich vooral leiden door de vooras, de achteras volgt zonder verpinken.
Kleine benzine vol leven
Samen met de break wijdt de 308 een nieuwe motor in, de 1.2 e-THP 130. Een motor vol leven, zeer soepel bij lage toeren en altijd zeer stil en trillingvrij. De krachtsontplooiing is een referentie in zijn categorie, met misschien zelfs nog meer temperament dan de befaamde Ecoboost van Ford. Met een koppel van 230 Nm bij 1.750 tr/min heb je de indruk met een motor met grotere cilinderinhoud te rijden.
Koning van de zuinigheid
Een andere nieuwigheid is de 1.6 blueHDi diesel met 120 pk en manuele zesversnellingsbak: levendig, stil en op zijn gemak in elk toerentalgebied. De ideale keuze voor veelrijders, want met een uitstoot van 85 g/km (82 voor de berline) is dit een CO2-kampioen.
Topautomaat
We ronden de nieuwigheden af met de 2.0 blueHDI 150, voortaan beschikbaar met een zestrapsautomaat. Ook die is één en al plezier. De versnellingsbak heeft minder versnellingen dan de nieuwste exemplaren, maar zijn beheer is perfect, ook in de sportmodus. Zachtheid, snelheid, energetisch rendement: deze bak heeft alles en houdt het verbruik laag.
Uitrusting
Met zijn multimediatablet is de 308 een kampioen in connectiviteit, ook met je smartphone, dankzij heel wat applicaties. We moeten toegeven dat het soms meer op een gadget lijkt, maar Peugeot hoort op dit vlak bij de beste leerlingen.
Twee nieuwigheden zijn het vermelden waard: de Park Assist dat je helpt parkeren (parallel en dwars) en het Driver Sport Pack dat rood toevoegt aan de tellers, de respons op het gaspedaal versnelt, het motorgeluid benadrukt (via de luidsprekers), de weergave van de boordcomputer verandert en de besturing aanpast. Leuk, maar eigenlijk niet nodig om van de dynamische kwaliteiten te genieten.
Conclusie
Met deze break heeft Peugeot alle kaarten in handen om mee te strijden aan de top van de categorie. De 308 SW is heel geslaagd en corrigeert het gebrek aan ruimte en functionaliteit van de berline, terwijl hij de befaamde dynamische kwaliteiten behoudt. De 308 SW is een aangename auto die passioneel rijdt, één van onze favorieten van het moment. Er zijn alleen nog enkele praktische details te verfijnen.