Wist je dat de derde generatie Porsche Cayman, die nu als 718 door het leven gaat, in 2016 op de markt kwam en sindsdien nog niet eens is gefacelift? Dit jaar blies het model dus zijn zevende kaarsje uit. En toch is het duidelijk dat de Duitse coupé van 4,38 m lang, 1,8 m breed en 1,8 m hoog best mooi oud is geworden. Zelfs in 2023 durven we hem nog begeerlijk te noemen.

Ouderwetse maar praktische Porsche Cayman

Aan boord beginnen de jaren echter te tellen. In tegenstelling tot quasi elk nieuw model dat vandaag uitkomt, zijn de digitale schermen niet talrijk aanwezig nog overmaats aan boord van de Cayman. Er zit wel een kleine digitale weergave van 4,6 inch tussen de instrumenten, terwijl het centrale aanraakscherm maar 7 inch meet. Het infotainmentsysteem zelf is ook niet meer van de jongste. Gelukkig is het wel gemakkelijk in gebruik en kan je verbinden met Apple CarPlay, maar om daarvan te genieten, moet je wel een kabel aansluiten. Het kan erger, want Android Auto is zelfs niet aanwezig.

Waar je niet aan merkt dat dit een al wat ouder model is, is aan de afwerkingskwaliteit en de materialen. Die zijn zelfs voorbeeldig in deze Duitse sportwagen. We twijfelen er niet aan dat ze de tand des tijds zullen doorstaan. En hoewel de schermen niet groot of talrijk aanwezig zijn, zijn er wel heel wat echte knoppen, en dat is uitstekend nieuws! Er is echt niets gemakkelijker dan op een knop duwen of draaien om de airco of het volume te regelen.

De Cayman is niet enkel gemakkelijk om te bedienen, hij is ook nog eens verrassend praktisch. Het is een strikte tweezitter, maar wel eentje met twee koffers die vooraan 150 liter en achteraan 272 liter groot zijn. Boodschappen doen en op weekend gaan, vormen dus geen enkel probleem. Niet slecht voor een echte kleine supercar.

Viercilinder of boxer-6

Vandaag kan je de 718 Cayman in 5 verschillende varianten krijgen. De instapversie heeft centraal een kleine 2 liter-viercilinder turbo zitten die 220 kW (300 pk) en 380 Nm opwekt. De Cayman T is helaas verdwenen uit het gamma, maar de Style Edition met dezelfde motor en een sportieve look is recent verschenen in de catalogus. Daarboven staat de Cayman S, die het slagvolume van zijn viercilinder ziet stijgen tot 2,5 liter om 257 kW (350 pk) en 420 Nm te leveren.

Maar je kan ook kiezen voor een atmosferische zescilinder boxermotor in de Cayman. Daarvoor moet je kijken naar de GTS 4.0 en zijn 294 kW (400 pk) en 420 Nm (430 Nm met PDK), de GT4 met zijn 309 kW (420 pk) en 420 Nm (430 Nm met PDK) of direct de GT4 RS met zijn 368 kW (500 pk) en 450 Nm! Als kers op de taart zijn alle versies, op de altijd flipperende GT4 RS na, beschikbaar met een manuele versnellingsbak of een PDK-automaat.

Kleine supercar boordevol karakter, of niet...

Om maar met de deur in huis te vallen: hoewel de viercilinder turbo ongelooflijk efficiënt is, mist hij karakter en raakt hij wat buiten adem in hogere toerengebieden. En je zou hetzelfde kunnen zeggen over de PDK-bak. De schakelmomenten zijn misschien wel bliksemsnel en onmerkbaar, maar uiteindelijk is dat verspilde moeite, want de versnellingen zijn zo lang dat je amper moet schakelen. De zescilinder boxer daarentegen is van een heel ander kaliber. Hij zit boordevol karakter en drang! Het enige wat je wilt is meer toeren maken en hem horen zingen. Kortom, de viercilinder is efficiënt, maar de zescilinder is een juweeltje!

Wat alle Caymans gemeen hebben, ongeacht de motor, is een uitstekend chassis dat perfect in balans is en een enorme wendbaarheid voorlegt. Achter het stuur rijg je de bochten doodeenvoudig aaneen met een perfecte precisie. De Duitse sportwagen legt dan ook maar 1,4 ton op de weegschaal. Een pluimgewicht dat hem zeer dynamisch maakt, maar ook best comfortabel als je het gas lost. Het is echt een kleine supercar die je ook dagelijks kan gebruiken. Helaas hebben we nog niet de kans gehad om de GT4 en GT4 RS te proeven, maar zelfs met de ‘gewone’ GTS 4.0 hebben we ons al kostelijk geamuseerd, en ook die is al niet goedkoop...

Prijs Porsche 718 Cayman

In België kost de goedkoopste Porsche 718 Cayman 67.312,30 euro. De Style Edition met dezelfde viercilinder van 300 pk, maar met een sportievere look, gaat vanaf 75.522,15 euro over de toonbank. Om van de 50 extra paarden van de Cayman S te genieten, moet je minstens 80.658,60 euro overmaken. Dat begint al best duur te worden voor een sportwagen met een viercilinder. Helaas kan het nog veel erger, want de zescilinders beginnen pas bij 95.069,70 euro voor de GTS 4.0. De GT4 heeft een instapprijs van 108.441,65 euro, terwijl de GT4 RS minstens 168.323,10 euro kost! En al deze prijzen, hoe hoog ze ook zijn, zijn nog zonder opties gerekend. En Porsche heeft een zeer lange en zeer dure optielijst... De Style Edition die je hier te zien krijgt, had bijvoorbeeld 18.295,20 euro aan opties, voor een totale factuur van 93.817,35 euro! Met uitzondering van enkele basisversies, kosten de meeste Caymans dus minstens om en bij de 100.000 euro...

Ons verdict

Ondanks zijn 7-jarig bestaan, is de Porsche 718 Cayman nog steeds even begeerlijk, vooral wanneer je hem uitrust met een zescilinder boxer! Want waar de viercilinder wat persoonlijkheid mist, zit de boxer-6 boordevol karakter en levendigheid. Naast zijn motor heeft de Duitse sportwagen ook een perfect gebalanceerd chassis en een geweldige dynamiek, terwijl hij ook verrassend comfortabel voor de dag komt. Een echte kleine supercar die je dagelijks kan gebruiken, maar helaas is hij helemaal niet goedkoop...