Het gaat niet echt om een restyling, maar om een kleine update. De cosmetische aanpassingen zijn vrijwel onbestaande. Technologisch krijgt de Range Rover Sport een ingrijpendere opfrisbeurt. De Duitse concurrentie is immers niet mals.

Ter zake

Laat ons meteen de motorkap opendoen om de kern van de zaak te zien: een huisgemaakte tweeliter viercilinder diesel. Die Ingenium-motor krijg je hier in zijn variant met twee turbo’s, 240 pk en 500 Nm. Stevige cijfers voor die “beperkte” cilinderinhoud…

Zijdezacht

Voor we de sleutels kregen, waren we enigszins sceptisch: de cijfers zagen er goed uit, maar de Ingenium-viercilinder staat niet meteen bekend om zijn werkingsstilte. Maar die zorgen verdwijnen meteen bij de start…

Onderweg

De bescheiden viercilinder klinkt bijzonder gedempt in het interieur. We stonden zelfs verbaasd van zijn karakter en prestaties (0 tot 100 km/u in iets meer dan 8 seconden). De stille motor reageert steeds zacht en presteert zo goed dat we de zescilinder onder de motorkap nooit gingen missen. De achttrapsautomaat zit hem bovendien als gegoten. Beter nog: we hoopten zelfs nooit op meer vermogen.

Nog steeds een Range

Vier cilinders of niet: een Range blijft een Range. Zelfs al staat er “Sport” op de kofferklep. De grote SUV neemt je dus overal naartoe met ontwapenend gemak, dankzij zijn diverse rijmodi. Ondanks zijn naam is hij echter niet de meest dynamische SUV op de weg. De Audi Q7 doet op dat vlak beter: ondanks een lichtere neus dankzij de motor, mist zijn stuur precisie.

Comfortabel

Hij filtert weliswaar niet zo goed als een “gewone” Range Rover, maar hij staat wel beter op de weg dan sommige berlines. Je zit rechtop achter het stuur, in een lichte omgeving en comfortabel. Je zou zo op vakantie vertrekken. Ruimte is er uiteraard ook genoeg…

Technologie

De tweede nieuwigheid bij deze update vind je bij de beschikbare uitrusting: voortaan is er ook een sleephulp (onder meer handig bij het achteruitrijden), een dodehoekwaarschuwing, intelligente snelheidsregelaar met verkeersbordherkenning, head-updisplay, fileassistentie,…

In het interieur valt vooral het 10-duims multimediascherm op: het touchscreen heeft meer mogelijkheden en is compatibel met Android Auto en Apple CarPlay. Nu ontbreekt er (bijna) niets om de Duitse armada de baas te kunnen.

Verbruik

Hier moet dit model zich natuurlijk laten opmerken vergeleken met de V6. De ocnstructeur geeft flatterende cijfers op: 6,5 l/100 km, of 164 g CO2/km. Dat is de theorie. In de praktijk haalden we ongeveer 8,2 l/100 km bij een soepele rijstijl. Geen overdreven vooruitgang vergeleken met de V6, moeten we toegeven: een kleine halve liter maximum. Hier hadden we beter verwacht.

Prijzen

Met de viercilinder is de Range Rover Sport toegankelijker dan ooit: € 63.200, dat is € 4.200 minder dan de versie met V6. Goed om weten: de “SD4” is alleen beschikbaar in de versies S, SE en HSE. De uitrustingsniveaus HSE Dynamic en Autobiography Dynamic krijgt hij dus niet. Logisch uiteindelijk voor een instapmotor. Let wel op voor de verleidelijke maar dure optielijst.

Besluit

Lig je echt wakker van wat er onder de motorkap zit? Nee, vooral niet in dit geval, wanneer de motor zijn werk perfect doet. Critici merken weliswaar op dat de viercilinder niet de finesse heeft van de V6, maar voor de rest laat hij zich nauwelijks horen en zet hij eerbare prestaties neer. We hoopten alleen dat hij iets minder verbruikte.