Hoewel de Range Rover als geen ander zijn inzittenden in alle comfort weet te ontvangen in een luxueuze cocon, en dat ongeacht het terrein dat zijn pad kruist, moet het ook gezegd dat die overdaad aan comfort zo zijn impact heeft op de rijdynamiek. Hoewel de meest recente generatie er ook de occasionele sprint weet uit te persen en de bochten met een zekere flair aan elkaar weet te rijgen, is de ‘koning’ onder de Range Rover-modellen zonder twijfel wat minder lenig wanneer je hem de sporen geeft. Maar dat is op zich geen probleem, want ook de vijfde generatie krijgt, zoals dat ondertussen al zo’n 15 jaar het geval is, een ‘Sport’-variant. Is die echt zoveel dynamischer?


Afgetrainde kleerkast

Qua looks lijkt de Range Rover Sport in elk geval een stuk scherper te staan dan zijn grote broer. In vergelijking met de eerder statige ‘Britse’ kleerkast die de traditionele Range Rover is, komt de Range Rover Sport ranker voor de dag, met zowel qua lengte als hoogte een aantal centimeter minder: -10 cm of zelfs -30 cm in de lengte in vergelijking met respectievelijk de Range Rover en de Range Rover Long Wheelbase en -5 cm in de hoogte. 

Maar denk niet dat de Range Rover Sport veel compacter en handelbaarder is (hij is nog altijd 4,95 m lang), vooral niet in smalle parkeerplaatsen of ondergrondse parkings (met zijn hoogte van 1,82 meter). In de praktijk behoudt hij exact dezelfde wielbasis als de nieuwe generatie van de Range Rover waarmee hij zijn technische basis deelt, het MLA-Flex platform. Daardoor biedt hij een bijzonder ruime cocon voor de passagiers achteraan.

Aflopende daklijn

Zijn kortere overhang achteraan zorgt, in combinatie met een aflopende daklijn, wel voor een beperktere bagageruimte. Met een koffer van 450 liter onder de bagageafdekking in vijfzits configuratie (tot 850 liter wanneer je hem tot het dak laadt), biedt de Range Rover Sport op papier een eerder middelmatig volume gezien zijn buitenafmetingen. Maar in de praktijk blijft hij ruim genoeg om meerdere grote valiezen te kunnen slikken. In vergelijking met de traditionele Range Rover maakt de achterklep in twee delen plaats voor een kofferklep in één stuk. Maar verder neemt hij wel de praktische snufjes van zijn grote broer over, zoals de mogelijkheid om dankzij de luchtvering de hoogte van de auto en dus ook de kofferdrempel te doen zakken, of nog een luik waarmee de kofferruimte gecompartimenteerd kan worden. De rugleuningen van de achterbank laat zich ook elektrisch neerklappen zodat er een laadvolume tot 1.860 liter ontstaat achter de twee voorzetels.

Koning van de wereld!

Sport of niet, aan het stuur van een Range Rover krijg je altijd het gevoel dat je de wereld domineert. En dat is ook hier weer het geval. Vanuit  comfortabele voorzetels (die in maar liefst 22 richtingen regelbaar zijn, met verder ook een massagefunctie en verwarming/koeling) kijk je vanuit de hoogte neer op ‘het gepeupel’.


Voor je neus krijg je hetzelfde uitgepuurde dashboard als in de Range Rover Sport, opgebouwd rond het 13,1 duim grote centrale scherm waarop het Pivi Pro infotainmentsysteem draait, aangevuld met een digitaal instrumentencluster. De ‘Sport’ volgt ook in de voetsporen van zijn grote broer wat de afwerking en de kwaliteit van de materialen in het interieur en de luxueuze uitrusting betreft. Tot en met de integratie van luidsprekers in de hoofdsteunen, om zo actieve noise cancelling mogelijk te maken, om er maar één voorbeeld uit te pikken…


Vaarwel, charismatische 5 liter met compressor…

De Range Rover Sport maakt van zijn nieuwe onderstel gebruik om meer geëlektrificeerde aandrijflijnen te bieden. In 2024 komt er zelfs een uitvoering die het helemaal zonder verbrandingsmotor doet. In afwachting van die elektrische Range Rover Sport krijg je de keuze uit interessante zescilinder benzine- en dieselmotoren met micro-hybride techniek en twee plug-in hybride aandrijflijnen. Die laatste gaan veel verder in hun elektrificatie dan bij de vorige generatie, onder andere dankzij een batterij met een capaciteit van 31,8 kWh tegen 13,1 kWh voordien. 

Wij gingen echter voor de topversie met een drukgevoede V8. Als je je dan toch als een oliesjeik wil voelen aan het stuur, kan je er maar beter helemaal voor gaan!

Toch wringt die keuze ergens ook. Want hoewel de uitstootnormen geen invloed lijken te hebben op de Range Rover Sport, hebben ze er toch voor gezorgd dat de charismatische 5 liter V8 met compressor verdwenen is uit het aanbod. In deze nieuwste generatie krijg je dus een 4,4 liter V8 met dubbele turbo van BMW-origine onder de motorkap van de Range Rover Sport P530. Met zijn 530 pk en koppel van 750 Nm blijft die wel voor explosieve prestaties zorgen in deze loebas. Vanuit stilstand sprint hij naar de 100 km/u in 4,5 seconden, wat hetzelfde cijfer is als in de oude Range Rover Sport SVR met de 5 liter V8… Maar hoewel hij efficiënt is en minder dorstig wanneer je wat rustiger omspringt met het gaspedaal, is deze V8 minder leuk om tot het uiterste te drijven dan de 5 liter compressor, die beter klonk en charismatischer was. Reken op zo’n 13 liter per 100 km op een gematigd gemengd parcours… maar op meer dan het dubbele als je de V8 de sporen geeft. 

Meer dan alleen sportiviteit

Onderweg toont de Range Rover Sport zich bijzonder polyvalent. Zijn luchtvering zorgt ervoor dat oneffenheden bijzonder goed worden weggefilterd, ondanks zijn 23 duim grote velgen. En je geraakt er offroad ook makkelijker en verder mee dan met zijn belangrijkste concurrenten, die zich eerder op hun gemak voelen op asfalt dan op rotsachtige heuvels of modderige bossen…

Dankzij zijn nieuwe platform en zijn vele elektronische hulpmiddelen draagt deze ‘Sport’ de Range Rover-naam met trots. De meesturende achterwielen, een actief  48 volt-systeem voor het onderdrukken van rolneigingen (zelfs predictief, met behulp van info van het navigatiesysteem om te anticiperen op bochten), vierwielaandrijving met een actief differentieel voor vectoriële koppelverdeling, enz. benadrukken het dynamische karakter van deze Range Rover Sport. En ze zorgen ervoor dat je zijn totaalgewicht (toch 2.505 kg rijklaar) minder voelt.


Op All Seasons-banden, die wel passen bij zijn polyvalente karakter, en met zijn weinig directe stuur, is de Range Rover Sport echter minder scherp dan de meest sportieve SUV’s op de markt. De ‘Sport’ benaming klopt dus wel, maar dit blijft boven alles een ‘Range’…

Hoeveel kost hij?

Duurder dan het exemplaar dat wij ter beschikking kregen, zal je op dit moment niet vinden in de catalogus: de Range Rover Sport P530 First Edition staat met zijn basisprijs van € 145.500 aan de top van het gamma. Maar toch blijft dat ‘betaalbaar’ in vergelijking met de Range Rover P530, waarvoor het merk tussen de €157.901 en €233.748 vraagt, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Diezelfde hiërarchie wordt gerespecteerd voor de instapmotoren. De prijzen van de Range Rover Sport starten aan €97.116 met een 250 pk sterke zes-in-lijn micro-hybride diesel onder de motorkap. Met datzelfde blok betaal je voor een Range Rover minstens €128.588.

Ons verdict

De Range Rover Sport slaagt erin om de belangrijkste kwaliteiten van de Range Rover - zoals zijn koninklijk comfort, zijn onberispelijke afwerking en zijn polyvalentie ongeachte het terrein - te vatten in een meer gestileerd koetswerk en met een minder logge algemene indruk, zonder echter echt sportief te worden. Maar zijn grootste troef in vergelijking met zijn grote broer is zijn iets minder elitaire prijszetting…