De Prelude ziet eind jaren '70 het licht. Oorspronkelijk beschouwde iedereen hem als een “opgesmukte” coupé-versie van de Accord berline maar, naarmate de generaties elkaar opvolgden, kreeg de coupé een eigen persoonlijkheid. De vierde generatie zou dat helemaal bevestigen! Die zou eerst nog voorbehouden blijven aan de Amerikaanse markt maar vindt in 1992, amper één jaar na zijn lancering, al snel de weg naar Europa. In die tijden is de coupé-markt druk bezet, met de BMW 3 Reeks Coupé als smaakmaker, maar Honda rekent op de verbluffende technische kenmerken en het gespierde design van zijn Prelude om een vuist te kunnen maken...

4 sturende wielen!

Eerste wat opvalt aan de Prelude is zijn (in bepaalde motorversies) 4WS-onderstel met 4 sturende wielen. Onder de 30 km/u sturen de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen, en eens boven die snelheid sturen ze in dezelfde richting mee – natuurlijk in een kleinere hoek. Stabiliteit en wendbaarheid in één. En hoe zit het met het vermogen? In Europa doet de Prelude het in een eerste fase met twee motoren: een 2.0 en een 2.2 viercilinder met achtereenvolgens 133 en 160 pk. Niet slecht, maar Honda kan veel beter...   

Sensationele VTEC!

Dat extra pigment komt er in 1993 met de 2.2 liter VTEC-motor. Zijn specifieke vermogen mag dan wel bescheiden lijken (desalniettemin 185 pk), maar zijn temperament laat niemand onbewogen. De VTEC wordt midden in zijn toerentalbereik wakker en schiet dan als een bezetene naar 7.500 t/min bij een opwindende soundtrack! Dat karakter spreekt elke autoliefhebber aan, ook al blijven de prestaties naar hedendaagse normen middelmatig: 0-100 km/u in 7,5 sec en 228 km/u topsnelheid...

Vandaag

Deze Honda mag dan wel verbazend veel technologie aan boord hebben, zijn betrouwbaarheid blijft even indrukwekkend! Daar ligt de échte kracht van Honda, maar... die onverwoestbare reputatie heeft er ook voor gezorgd dat veel exemplaren ten prooi zijn gevallen aan ontoereikend onderhoud. En als kind van de 'nineties', kreeg de Prelude 4 ook af te rekenen met de tuning-gekte. Vaak pover onderhouden, duur om te herstellen als het toch misgaat, en vaak omgebouwd: de Prelude raakte zo al snel in de vergeethoek... Tot vandaag dus, want originele exemplaren in perfecte staat zien hun waarde nu snel stijgen. Het zal niet verbazen dat vooral de 2.2i VTEC het meest gezocht wordt, en nu in mooie staat al meer dan 7.000 euro haalt. Een absoluut koopje, gezien het potentieel van de auto!