202011021514542019---essais-presse-nouveau-renault-koleos-3.jpg

De Koleos van Renault is op zijn zachtst gezegd een zeldzame verschijning op onze wegen. Terwijl de Peugeot 5008 en Skoda Kodiaq behoorlijk wat succes kennen, heeft de SUV met ruitlogo het moeilijk om te verleiden. Het model heeft nochtans best wel wat kwaliteiten en zijn uiterlijk wordt door velen zelfs als heel geslaagd gezien. Renault heeft zijn grote 4x4 daarom herwerkt om hem aantrekkelijker te maken.

De Koleos debuteerde in zijn huidige vorm in 2016 en heeft nog niet echt de tijd gehad om uit de mode te gaan. Daarom zijn de wijzigingen aan het model vooral geconcentreerd rond de mechaniek, al zijn bij deze evolutie ook wel een paar uiterlijke aanpassingen doorgevoerd. Die zijn echter zo bescheiden dat het niet de moeite loont om er bij stil te staan.

202011021514572019---essais-presse-nouveau-renault-koleos-4.jpg

Rustige kracht

In de neus is keuze uit twee motoren: een 1.7 Blue dCi-viercilinder van 150 pk en een 2.0 Blue dCi van 190 pk. Wij mochten die laatste aan de tand voelen, die werd opgesmukt met het uitrustingsniveau Initiale Paris en die standaard wordt gekoppeld aan vierwielaandrijving en een CVT-versnellingsbak X-Tronic. Explosief is deze motor niet (die ook te vinden is in de Nissan Qashqai en X-Trail), maar hij toont zich toch mooi gezond, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 10,1 seconden, terwijl het koppel op 380 Nm piekt. Genoeg om een gezin en zijn bagage te vervoeren.

202011021514552019---essais-presse-nouveau-renault-koleos-6.jpg

Geen gewone versnellingsbak

De Koleos dCi 190 wordt dus geleverd met een X-Tronic CVT-automaat, een continu variabele transmissie zonder het tandwielstelsel van een conventionele automaat. In de plaats daarvan gebruikt een CVT een tandriem en een systeem met poelies waarmee  de overbrengingsverhoudingen variëren. Omdat de verhouding geleidelijk wijzigt, staat de X-Tronic onder alle omstandigheden garant voor een soepele en stille manier van rijden. In de praktijk geeft dat een heel vloeiende werking die aanzet tot  een rustige rijstijl. Het gevoel van een slippende versnellingsbak waar zoveel CVT-automaten mee kampen is hier grotendeels uitgewist, tenzij bij krachtig optrekken, waarbij de motor zich lijkt op te winden.

202011021514552019---essais-presse-nouveau-renault-koleos-8.jpg

Reismachine

Als je kiest voor een rustige rijstijl (wat we alleen maar kunnen aanraden), dan ontpopt de Koleos zich tot een echte reismachine, met een mooi afgewerkt interieur dat uitblinkt door zijn comfort. De grote SUV van Renault toont zich altijd meester van de situatie, met een veilig en sereen rijgedrag. Voor wat zijn verbruik betreft mag je uitgaan van een dikke 7 l/100 km, wat een eerbare prestatie is gezien het gewicht van 1,8 ton.

Weet ook dat de Koleos zich dankzij een niet-permanente vierwielaandrijving ook naast het asfalt kan wagen. De bodemvrijheid van 19  centimeter is daarbij bijzonder welgekomen omdat die mooie offroadvaardigheden oplevert. Op een slijkweg toont deze 4x4 zich mooi op zijn gemak omdat de vierwielaandrijving op het juiste moment inschakelt om niet vast te rijden. Ook in de sneeuw voelt hij zich in zijn sas, want deze Renault trekt zich onder de lastigste omstandigheden uit de slag. Als je de controle wil behouden over de overbrenging kan  je met het All Mode 4x4-i eenvoudig omschakelen van 4x2 naar Auto of 4x4 Lock, als vierwielaandrijving noodzakelijk is.

202011021514562019---nouveau-renault-koleos-initiale-paris.jpg

Vorstelijke ruimte

Een van de grote sterktes van de Koleos is zijn genereuze binnenruimte, maar ook het comfort dat hij zijn passagiers biedt. De filtering van wegoneffenheden is vrij goed ondanks de 19-duimvelgen. In het uitrustingsniveau Initiale Paris speelt hij de all-inkaart, met een verfijnde sfeer dankzij Nappaleder, dubbele stiknaden, een panoramadak, automatische airco in twee zones met vervuilingssensor en stoelverwarming. Het infotainmentsysteem R-Link 2 en zijn grote scherm van 8,7 duim is ook van de partij en wordt gekoppeld aan een uitstekend hifisysteem Bose Surround System. Gezinnen zullen tevreden zijn met de koffer van zo’n 500 liter, een volume dat kan toenemen tot 1.706 liter wanneer de achterbank neergeklapt is. Kiezen voor een derde stoelenrij kan hier niet.

202011021514562019---nouveau-renault-koleos-initiale-paris-3.jpg

Hoeveel kost hij?

De Koleos Initiale Paris en zijn zeer volledige uitrusting heb je vanaf 45.100 euro. Voor dat bedrag ontbeer je niets op het vlak van veiligheid of praktische uitrusting. Het R-Link 2, dat sneller reageert dan zijn voorganger, kan bovendien rechtstreeks met spraak worden aangestuurd om de navigatie naar een van je favoriete bestemmingen op te starten of een contact uit je adressenbestand op te roepen. In een ander register laat het Eco Drive je de verbruikswaarden van je trajecten raadplegen, maar je krijgt er ook tips om je verbruik te optimaliseren.

202011021514552019---essais-presse-nouveau-renault-koleos-5.jpg

Ons verdict

De Koleos werd een paar maand geleden subtiel opgefrist en blijft een SUV met talrijke kwaliteiten, die serieus het overwegen waard is voor wie zoekt naar een ruime en veelzijdige wagen. Zijn dCi met 190 pk en de bijzondere CVT-automaat geven de passagiers een comfortabele, veilige en betaalbare rit. Voor wie een meer bescheiden en betaalbare motor zoekt, is er de dCi van 150 pk, eveneens met CVT-automaat maar zonder vierwielaandrijving, aan een startprijs van 38.175 euro.

202011021514572019---essais-presse-nouveau-renault-koleos-2.jpg