Laten we eerst even terugblikken om de Outback en zijn constructeur te situeren. De eerste Outback verscheen in 1995 en legde twee jaar voor de Volvo V70 XC de basis voor de cross-over, vier jaar voor Audi (A6 Allroad). De tweede generatie werd geboren in 1998, de derde in 2003 en de volgende in 2009. Deze vijfde generatie miskent zijn verleden niet: je rijdt ermee waar je wilt.
AWD en boxer
De twee fundamentele waarden die het beeld van Subaru vormen, worden hier verenigd: de vierwielaandrijving en de boxermotor. Subaru blijft een kleine constructeur met 890.000 auto’s geleverd in 2014 (556.000 in Noord-Amerika, 170.000 in Japan en 56.000 in Europa). Het bouwde al 14 miljoen integrale transmissies en 15 miljoen boxermotoren en heeft dus veel expertise op deze domeinen.
De productie van de Outback bedraagt 4.830.000 eenheden in twintig jaar. De eerste boxerdiesel verscheen in 2008, de continu variabele transmissie Lineartronic in 2009 op de benzineblokken en in 2012 bij de diesels. Dit jaar komt de Eyesight-technologie eindelijk naar Europa.
Eyesight
Deze technologie is standaard op elke Outback modeljaar 2015 en wordt al sinds 1990 intern ontwikkeld. Eyesight gebruikt twee camera’s die discreet bovenaan de voorruit zijn vastgemaakt. Het zorgt voor een 3D-beeld dat de omgeving identificeert (voetganger, fietser, motorrijder, auto, …) en ook stoplichten en wegmarkeringen herkent.
De analyse van deze informatie wordt toegepast in verschillende veiligheidsfuncties, zoals de automatische rem om botsingen te voorkomen, de adaptieve snelheidsregelaar, detectie van stuurfouten of zelfs een waarschuwing wanneer je even zit te dromen en de file komt in beweging. De camera’s hebben een zicht van 35 graden over een afstand van meer dan 100 meter.
We ontsnappen niet aan de test van de automatische noodrem. Altijd indrukwekkend, al is het obstakel slechts een foto van een auto op ware grootte. We kwamen in de verleiding om het ook eens te proberen op de openbare weg achter een tractor, maar ons overlevingsinstinct was sterker en we duwden op de rem nog voor het systeem kon ingrijpen. Het bleef dus bij de ervaring op de testpiste van Subaru.
Infotainment
Vreemd genoeg evalueert het systeem de weersomstandigheden niet, wat bijvoorbeeld mogelijk zou zijn door de informatie van de regensensor te gebruiken. Verkeersbordenherkenning blijft vreemd genoeg achterwege. De automatische noodrem beperkt schade en helpt besturing om een obstakel te vermijden door de wielen aan de binnenkant af te remmen en het uitwijken te forceren.
Het koetswerk van de Outback werd hertekend maar verschilt amper van de voorganger. Ook vandaag wekt het nog geen tranen van emotie op. Hetzelfde geldt voor het interieur, dat heel klassiek is maar er wel op vooruitgaat qua kwaliteit en afwerking.
De tellers die traditioneel blauw omrand zijn, kleuren rood bij gevaar en het centrale scherm toont overeenstemmende informatie. Het onmisbare aanraakscherm van het infotainmentsysteem in de centrale console blijft voor verbetering vatbaar. De instelling van de taal past bijvoorbeeld de taal van de gps niet aan. Je moet dus navigeren in het menu om dat te corrigeren.
Avontuur
De uitnodigende binnenruimte, de robuuste stijl en de grote hoofdruimte (20 cm) zijn ideaal voor wie veel plaats nodig heeft. De vierwielaandrijving (bijgestaan door de X-MODE die tussenkomt op de CVT-transmissie, het koppel en een eventueel slippend wiel afremt) en de Hill Descent Control bieden toegang tot wildere wegen.
Dat avontuurlijke trekje verstoort gelukkig het weggedrag van de Outback niet. De Outback is eerder onderstuurd, maar rijdt doeltreffend en geruststellend. Het ophangingscomfort wordt versterkt met een goede geluiddemping. Het leuke geluid van de boxerdiesel blijft binnen de perken en de CVT-transmissie voorkomt dat hij blijft hangen door het effect van zeven versnellingen na te bootsen. Niet echt maar aangenaam in gebruik.
De atmosferische 2.5 benzine, die nochtans krachtiger is, wist minder te verleiden. Door zijn lagere koppel is de CVT anders afgesteld en slipt die meer. De motor gaat hoger in de toeren en klinkt minder aangenaam, wat ook al niet in zijn voordeel pleit. De beste Outback is dus een diesel. Er staan twee versies op het programma (Comfort en Premium). Die laatste is verrijkt met 18-duimsvelgen, leder, een open dak, handenvrije toegang, een elektrische kofferklep en een gps.