De autowereld zit vol synergieën tussen constructeurs. Om de uitdagingen van elektrificatie aan te kunnen, heeft Suzuki een partnerschap gesloten met Toyota in 2016, terwijl die laatste dan weer genoot van Suzuki’s sterke aanwezigheid in India. En in 2019 namen beide Japanse constructeurs zelfs een belang in elkaars kapitaal om hun band te versterken. In Europa was het eerste concrete resultaat van deze samenwerking de komst van twee Toyota-modellen in het gamma van Suzuki: als eerste de break Swace in 2021 (een Toyota Corolla Touring Sports hybride met een andere badge), en vervolgens de SUV Across in 2022 (een kloon van de RAV4 plug-inhybride). Vandaag zoomen we in op de compacte break.
Enkel als break
Terwijl je de Toyota Corolla kan krijgen als hatchback of als break, geeft zijn Suzuki-kloon je niet de keuze: het is een break of niets. De Swace onderscheidt zich van de Corolla Touring Sports met een eigen neus. Maar voor de rest kan je meteen de lijn van de break van Toyota erin herkennen.
De Swace kreeg in 2023 trouwens een facelift. Een zeer lichte update, waarbij de achterbumper werd hertekend en enkele chromen details kreeg (die doen denken aan een paar neppe uitlaten). We zien ook nieuwe bi-ledkoplampen met een vernieuwde lichtsignatuur.
Nieuw multimediasysteem
De indeling aan boord is identiek aan die van de Toyota Corolla. Je zit dus in een eerder sombere omgeving, maar de Swace is wel voorzien van een solide en goed geassembleerd meubilair, dat is bekleed met mooie materialen. Voor de facelift heeft het model een nieuw digitaal instrumentenpaneel gekregen van 7 inch, dat zich niet zo uitgebreid laat personaliseren als bij sommige concurrenten. Ook het centrale aanraakscherm van 8 inch is vernieuwd en heeft een hogere resolutie. Het nieuwe infotainmentsysteem werkt goed en hapert niet. Het is ook compatibel met Apple CarPlay (met of zonder kabel) en met Android Auto (enkel bedraad).
Veiliger
Ook de veiligheidsuitrusting werd uitgebreid met de facelift: de Suzuki Swace Hybrid heeft een verbeterd pre-collisionsysteem gekregen dat auto’s, motorfietsen, fietsers en voetgangers detecteert, en dat zowel een frontale botsing als een botsing op een kruispunt kan voorkomen. De Swace geniet ook van een dodehoekwaarschuwing voor fietsers en andere voertuigen bij het uitstappen, om te voorkomen dat andere weggebruikers tegen de openzwaaiende deuren rijden.
Hybride met het gezin
Deze compacte hybride gezinsbreak kan rekenen op een grote en praktische koffer, dankzij zijn lage laaddrempel en de vlakke zijkanten. De batterij van de hybride aandrijflijn beknibbelt niet op de kofferruimte, aangezien die onder de achterbank zit geplaatst. De rugleuning van de achterbank is neer te klappen in twee asymmetrische delen (60/40), wat een bijna volledig vlakke laadvloer oplevert. De achterbank kan trouwens ook vanuit de koffer worden platgelegd dankzij twee hendels.
Vooraan bieden de zetels veel comfort en steun. Achterin heb je een correcte beenruimte, maar de bank zelf zit een beetje hard. Het comfort is dus vrij matig. Wat meer opbergruimtes aan boord zouden we ook op prijs hebben gesteld.
Extra vermogen
Terwijl de Toyota Corolla hybride de keuze biedt tussen twee motoren (1,8 en 2 liter), heeft Suzuki maar een mogelijkheid in het gamma zitten: de 1,8 liter-hybride, die met de facelift wel aan vermogen gewonnen heeft: van 122 naar 140 pk. Het gaat dan ook om de nieuwste generatie zelfladende hybride (dus zonder stekker) van Toyota, met lichtere en meer efficiënte componenten, samen met een compactere lithium-ionbatterij.
De prestaties (0 tot 100 km/u in 9,4 seconden) zijn zeer correct voor een gezinswagen en, net als de Toyota Corolla Touring Sports waarop hij is gebaseerd, behoudt de Suzuki een zeer goede balans tussen comfort en wegligging.
Zacht en zuinig
Zoals steeds met een ‘zelfladende’ hybride, kan de batterij niet via een stopcontact of laadpaal worden opgeladen, maar enkel tijdens het rijden dankzij de benzinemotor (als die vermogen op overschot heeft) en bij het terugwinnen van remenergie. De elektrische rijmodus geeft maar een kilometer of twee aan autonomie, maar de batterij laadt zeer snel weer bij en het werkelijke verbruik blijft dus steeds beperkt. Zeker als je binnen of rond de stad rijdt, waar je minder dan 5 l/100 km kan halen en waar je ook maximaal geniet van de zachtheid van de CVT-automaat, die volledig schokvrij blijft. Bij sportiever rijden is diezelfde automaat echter wat minder fijn, aangezien hij de motor doet dreunen bij sterke acceleraties. Een zachte voet maakt het leven aan boord dus aangenamer...
Prijs Suzuki Swace
De kopie is gelukkig minder duur dan het origineel: de Suzuki Swace is in België te koop vanaf 33.500 euro, wat bijna 1.500 euro minder is dan de Corolla. Je krijgt een correcte basisuitrusting, maar de garantie blijft beperkt tot 5 jaar, tegenover 10 jaar bij Toyota. De Swace heeft echter ook minder uitrustingsmogelijkheden dan bij Toyota, zoals een ingebouwde navigatie of een panoramadak. We kunnen ons ook inbeelden dat de break met Suzuki-badge wat minder zal opbrengen op de tweedehandsmarkt dan het origineel van Toyota. Qua betrouwbaarheid zijn de twee natuurlijk wel gelijkwaardig. En bij Toyota weten we dat er daar goed werk wordt geleverd!
Ons verdict
Het is niet meer dan logisch dat deze Swace alle kwaliteiten en gebreken van zijn orgaandonor deelt, de Toyota Corolla Touring Sports. Beide modellen zijn praktische, zeer zuinige en betrouwbare hybride breaks. De Suzuki is echter iets goedkoper en is daarom ook verleidelijk, ook al heeft hij niet de krachtigere 2-liter en wat minder uitrustingsmogelijkheden (GPS, panoramadak) die je wel kan krijgen bij Toyota.