Eerst en vooral moeten we het hebben over zijn naam. Want de benaming van deze Japanner is complexer dan het lijkt. Toyota voegde een kruis toe aan de Aygo-benaming, geen letter. De stadswagen heet dus “Aygo Cross” en niet Aygo X”, wat niet onlogisch is. Voor deze derde generatie gaat hij immers de crossover-toer op, net als de Yaris Cross en de Corolla Cross. Zie je waar Toyota naartoe wil? Waarom dan niet gewoon kiezen voor “Aygo Cross”? Goeie vraag… en het is niet de enige minder conventionele keuze die de autobouwer maakt.

Stijl als hoofdzaak

Het minste wat we kunnen zeggen, is dat deze Aygo X stijl heeft! Dat stond bovenaan het prioriteitenlijstje van Toyota toen hij ontworpen werd. Hoewel de meest eenvoudige uitvoeringen wit, grijs of zwart zijn, waren de versies die wij konden testen bijzonder kleurrijk! Dat wordt bovendien slim in de verf gezet door een tweekleurig koetswerk en zwarte plastic elementen. Of hij nu gehuld is in Chili Red, Juniper Blue of Ginger, onopvallend wordt hij nooit, wat eerder ongewoon en leuk is voor een stadsauto.





Kleur, ook binnenin

Deze sprankelende stijl wordt weerspiegeld in het interieur, dankzij de vele kleurrijke accenten. Toyota heeft ervoor gekozen om zichtbare koetswerkpanelen te combineren met harde kunststoffen voor een overtuigend resultaat! Maar het meest opvallend is het enorme centrale scherm, dat tot 9 duim groot is, en midden op het dashboard zit. Ja, we hebben al grotere gezien, maar in zo'n kleine auto toont het indrukwekkend.





De Aygo X is 3,7 m lang, 1,74 m breed en 1,525 m hoog, even groot als de eerste Yaris of de eerste generatie VW Golf! Ondanks zijn compacte afmetingen biedt hij toch 5 deuren, een niet te verwaarlozen voordeel. Anderzijds moet je niet verwachten dat er in de kofferruimte, met een laadvolume van slechts 231 liter, meer dan 2 of 3 tassen passen. De tweede zetelrij, die zal alleen gebruikt worden voor heel korte ritten, of om tassen neer te zetten die niet in de koffer kunnen. Mensen met een groter postuur zullen van kortbij kennismaken met de dakhemel. Als ze hun zetel volledig naar achter schuiven, kunnen ze de passagier achter zich ook de beenruimte ontnemen...  





Gezond en comfortabel

Aan het stuur van deze Aygo hebben we niets te klagen. De rijpositie is goed, net als de filtering die de ophanging biedt. Het chassis is soepel, maar blijft homogeen in de bochten. In een reeks niet al te snelle bochten heb je plezier achter het stuur. Toyota levert op dat vlak goed werk. Zijn geluidsisolatie zouden we niet vorstelijk durven noemen, maar hij zit in de middenmoot van zijn segment. Het is in de stad dat de Aygo X het meest op zijn gemak is. Hij kan perfect mee met het verkeer en neemt verkeersdrempels zonder probleem. Maar van zodra je de stadsomgeving verlaat om je op het platteland te wagen, wordt het Japanse autootje wat minder sprankelend.

Wat braaf onder de motorkap

Onder de motorkap zit altijd een 1 liter driecilinder benzinemotor met 72 pk en 93 Nm koppel, zonder de minste hybridekuur! Geen hybride bij Toyota? Dat zijn we niet gewend. De Aygo X is gebaseerd op het Yaris-platform, dus zou hij uitgerust kunnen worden met een batterij en een elektromotor om zijn verbrandingsmotor een handje te helpen. Maar volgens de fabrikant maakt de technologie het in dit specifieke geval niet mogelijk het verbruik en de CO2-uitstoot te optimaliseren. Daarom koos het voor de eenvoudigste oplossing en die lijkt te werken. Toyota claimt een gemiddeld brandstofverbruik van ongeveer 5 l/100 km, een cijfer dat we hebben kunnen evenaren. Niet slecht.

Ondanks zijn pluimgewicht van ongeveer een ton is het beperkte vermogen niet bevorderlijk voor zijn prestaties. De door Toyota aangekondigde cijfers zijn dan ook niet echt glorieus: een 0 tot 100 km/u in iets minder dan 15 seconden en een topsnelheid van nauwelijks meer dan 150 km/u. Hoewel de Aygo probleemloos tot 120 km/u gaat, zijn de hernemingen eerder beperkt... En als de weg begint te klimmen, moet je de rode zone opzoeken om je snelheid te kunnen aanhouden. En daarbij laat de Aygo zich nadrukkelijk horen. Want eens voorbij de 3.500 toeren per minuut is het blok zeer aanwezig. En dan hebben we het nog niet eens over de CVT...

Eén motor, twee versnellingsbakken! 

Toyota biedt slechts één motor, maar geeft je de keuze uit twee versnellingsbakken! De handgeschakelde 5-versnellingsbak is aangenaam in het gebruik. Het schakelen wordt goed geleid, de pook biedt de juiste hoeveelheid weerstand en de slag ervan is niet te lang. De CVT-versnellingsbak accentueert daarentegen de kenmerken van de auto nog meer. Hij maakt de Aygo nog aangenamer in de stad: het schakelen gaat soepel en je moet niet bij elk stoplicht naar neutraal. Geweldig! Anderzijds laat de versnellingsbak de motor het uitschreeuwen alsof hij aan het vergaan is, wanneer je je rechtervoet intensiever gebruikt. Zeggen dat hij luidruchtig wordt, zou een understatement zijn... Maar deze CVT heeft de verdienste dat hij beschikbaar is, want niet alle concurrenten in het A-segment bieden deze optie.





Competitief instapmodel, maar...

Deze "Aygo Cross" is niet perfect, maar voor de prijs waarvoor hij geadverteerd wordt, kunnen we hem zijn fouten vergeven! Toyota kondigt een vanafprijs aan van slechts €15.840! En voor zo'n prijs heeft het merk niet bezuinigd op veiligheid: adaptieve snelheidsregelaar, een rijstrookassistent, noodremhulp... Alles is standaard!

Het probleem is dat met zo'n uitgebreid arsenaal op veiligheidsvlak, elders concessies gedaan moesten worden. De basisversie heeft bijvoorbeeld geen enkele vorm van autoradio. Niets, nada... Om de CVT-versnellingsbak te bestellen, moet je minimaal € 18.230 neertellen. De prijs van de kleurrijke versies die we konden testen, begint bij meer dan € 20.000. De rekening begint op te lopen. En voor zo'n prijs zou je je iets groter of krachtiger kunnen veroorloven...

Ons verdict 

De Aygo X is een goede kleine auto die de dingen anders aanpakt dan de anderen. Eerst en vooral dankzij zijn opvallende look, maar ook met zijn aandrijving: een niet-hybrideblok, ongewoon voor Toyota, en een keuze uit twee versnellingsbakken. Onconventioneel in dit segment. En dan is er nog zijn uitgebreide standaard veiligheidsuitrusting. Completer kan niet! Maar dat alles heeft zijn prijs wanneer je meer wil dan de basic versies. De Aygo X kruist de degens met tegenstanders die soms meer te bieden hebben op andere vlakken.