We hebben allemaal wel al eens een test of een examen afgelegd waar we net dat extra beetje hulp gewild hadden om een betere score of zelfs de allerbeste score te halen! Iets om je antwoorden nog te verbeteren voor je het praktijkexamen begint. En dat is exact wat Toyota deed door de ‘T’ in zijn compacte sportieve coupé te vervangen door een ‘R’. Alles wat we goed vonden in de vorige generatie werd bijna identiek overgenomen, terwijl zelfs de kleinste detailkritiek aangepakt werd. De GT86 wordt een GR86 zonder al te veel ophef. Dat is trouwens ook te zien als je naar het koetswerk kijkt.

Identiek, of toch bijna

Aan de buitenkant herken je meteen dat dit een GT86 is, sorry GR: een strak getekende drievolume coupé waarvan het passagierscompartiment net kort genoeg bij de achterkant komt. Je ziet meteen dat het een achterwielaangedreven model is. De proporties zijn niet veranderd en de afmetingen zijn vrijwel identiek. Hij groeit wel een beetje, maar slechts met 25 mm in lengte en hoogte tot een totaal van respectievelijk 4.265 meter en 1.31 meter. Zijn wielbasis is ook met 5 mm gegroeid. De breedte is identiek gebleven: 1.775 m. Met andere woorden: het is nog steeds een kleine sportwagen! Geweldig! Kleinere afmetingen betekenen meer ruimte voor plezier op de weg. En daar kan je niet over klagen met dit speelkameraadje waarin het alles behalve onaangenaam toeven is.





Een sportwagen, ja, maar zonder franjes!

Het koetswerk is niet exuberant: geen uitbundige diffuser, geen oversized velgen en zelfs geen achtervleugel! De GR86 is een sportwagen, ja, maar wel één zonder franjes. En dat is precies het gevoel dat je krijgt wanneer je eenmaal achter het stuur zit. Drie grote knoppen om de airco in te stellen, check. Een klein, rond stuurwiel zonder al te veel knoppen, check. Uitstekende, laag gemonteerde kuipjes die de perfecte combinatie van comfort en ondersteuning bieden, check. En het gaat verder met een rechttoe-rechtaan display dat de analoge tellers vervangt. Het basic centrale display bevat enkel de essentie: geen GPS of geïntegreerde spraakassistent, al dat werk wordt overgelaten aan Android Auto en Apple CarPlay.





Je hoeft ook niet te zoeken naar details van koolstofvezel of geborsteld aluminium, op een paar streepjes alcantara na is alles van plastic! Maar het plastic en de afwerking zijn van goede kwaliteit. Er is maar één ding waar we het nog niet over gehad hebben in deze auto, het ding dat uit de middenconsole steekt: de versnellingspook! Ja, de GR86 is ook met een automatische versnellingsbak verkrijgbaar, maar het is rond deze handgeschakelde versnellingsbak dat hij ontworpen werd. De schakelbewegingen zijn niet te lang en niet te kort, de versnellingen laten zicht soepel verleggen en de weerstand is noch te hard, noch te zacht. Het is geen versnellingsbak zoals in de Civic Type R die je de rillingen bezorgt telkens je schakelt, maar het is wel een puur genot om te gebruiken!





De cijfers, doen die er echt toe?

Met een druk op de startknop ontwaakt de viercilinder met het lichte geratel dat zo typisch is voor de boxerarchitectuur. Leuk. Zijn cilinderinhoud groeide ten opzichte van zijn voorganger. De 2 liter wordt een 2,4! Dat is genoeg om zijn vermogen op te krikken tot 234 pk en 250 Nm koppel zonder daarbij te moeten gaan voor dingen als een turbo. Maar het zijn de 45 extra Newtonmeters die aan het stuur het meest merkbaar zijn. Geen daling meer van het koppel bij 4.000 toeren: de motor is krachtig, gul en altijd paraat. Als je het gaspedaal indrukt aan 2.000 toeren in de zesde versnelling wordt je natuurlijk niet in je zetel gedrukt... Maar je geeft gas en je ziet de km/u stijgen, wat met de vorige 2 liter niet echt het geval was! Bovendien klinkt deze 2.4 liter goed als je hem de sporen geeft. Het lijkt alsof hij ervan geniet om van de zweep te krijgen! De GR86 is echter geen sprinter. Zijn 0 naar 100-tijd bedraagt 6,3 seconden met de manuele versnellingsbak en 6,9 seconden met de automaat, terwijl de topsnelheid respectievelijk 226 en 216 km/u bedraagt. Aan het stuur doen deze cijfers er niet echt toe, want alles wat deze GR86 wil doen, is een brede grijs op je gezicht toveren!





De ster van de show!

Een levendige boxer en een uitstekende handgeschakelde versnellingsbak, de smile zit ons al om de lippen nog voor we kennis gemaakt hebben met het onderstel. En toch is dat de ster van de show! Hij overschaduwt bijna de motor en de versnellingsbak. De GR86 is bijzonder lenig! Ondanks een iets stijver chassis dan dat van de GT86, beheerste de Japanner toch op een aangename manier zijn koetswerkbewegingen. De Prius-banden zijn vervangen door Michelin Pilot Sport-rubber, maar de GR86 is nog steeds speels, zonder ooit venijnig te worden! Je voelt precies waar de grens ligt, en zelfs als die overschreden wordt, blijft de auto altijd progressief. De ingenieurs van Toyota zijn er opnieuw in geslaagd het zwaartepunt te verlagen en toch precies in het midden van de auto te houden, en dat voel je! Hij lijkt om zijn middelpunt te draaien, precies op de plaats waar de versnellingspook zit. De voortrein is misschien wel het minst interessant. Hij is snel, precies, en doet exact wat van hem gevraagd wordt, maar zonder indruk te maken zoals de rest van de auto. Het klinkt misschien cliché, maar we zeggen het toch: dankzij de combinatie van al deze elementen voelt deze GR86 bijna aan als een verlengstuk van je lichaam als bestuurder!

In de GR86 zijn er geen knoppen om te kiezen tussen 36 rijmodi om het karakter van de auto te veranderen. Het is heel eenvoudig, hij staat altijd in de 'fun'-stand! OK, er is een 'off'-knop die het meterdisplay verandert en alle rijhulpmiddelen uitschakelt! Rechts ervan vind je de de 'track'-knop een heel licht vangnet biedt, voor het geval de schuiver uit de hand loopt. Het maakt niet uit op welke van de twee je drukt, of zelfs dat je op geen van beiden drukt, deze Toyota lijkt maar één ding te willen: plezier maken! Maar die 'track' modus is er niet voor niets...

Overal thuis

Eens op het circuit laat de Japanner het niet afweten. Hij voelt zich er helemaal thuis, in tegenstelling tot de vorige generatie, die daarvoor net iets tekort schoot... De bochtensnelheden zijn hoog dankzij banden die naam waardig. Het is ook mogelijk om heel wat rondes te rijden zonder bij elke bocht uit te breken. Ook de 2.4 liter blijft pushen en het schakelen gaat bijzonder vlot. Wat na de circuitsessie indruk maakt, zijn de remklauwen die zich bijzonder consistente vastbijten in de schijven. Het moet gezegd dat ze ook maar 1.264 kg moeten stoppen. Op het circuit of op de weg, deze GR86 is een meesterwerk!

Perfect in zijn categorieMaar geen perfecte auto

Voor zijn examen in de categorie kleine sportwagens heeft Toyota een perfect werkstuk afgeleverd. Maar is deze GR86 een perfecte auto? Natuurlijk niet! Het is een 2+2 coupé met een kleine kofferruimte van slechts 226 liter. Met andere woorden, het is niet de meest praktische auto om mee op reis te gaan. En Toyota zegt 2+2, maar het lijkt eerder een 2 + (2 x 0,5). De achterbank zal vooral gebruikt worden om een tas, een jas of een pet op kwijt te geraken voor de duur van de reis. Je kan hem ook gebruiken om kinderzitjes op te bevestigen, dankzij het Isofix systeem, maar je moet je wel dubbel plooien om ze vast te maken.

Het is ook een sportieve auto met een geluidsisolatie die voor verbetering vatbaar is en een stevige ophanging. Anderzijds leent hij zich wel tot dagelijks gebruik. Als je hem niet in toeren jaagt, is de 4-cilinder motor eerder onopvallend. Op de snelweg zijn de rolgeluiden beperkt. De verkeersdrempels moet je aan lagere snelheden nemen, maar over het algemeen zal hij je geen last aan je rug bezorgen. De GR86 heeft echter één echte tekortkoming, en die is veel belangrijker dan een te kleine achterbank.

Er is één groot probleem

Het is tijd om je portemonnee boven te halen en de pijn te verbijten... Maar eigenlijk niet echt. Toyota heeft precies de juiste hoeveelheid geïnvesteerd op de juiste plaats, zodat de prijzen binnen de perken blijven. Ze variëren van € 34.600 voor de basisversie met een handgeschakelde versnellingsbak, 17-duims velgen en een stoffen binnenbekleding, tot € 39.090 als hij stevig uitgerust is en beschikt over een automaat, 18-duims velgen en een combinatie van leer en Alcantara. Je hoeft niet naar opties te zoeken, die zijn er niet. Hij is dus redelijk betaalbaar, deze rakker! En geloof ons, de belasting op inverkeerstelling van € 2.898,19 in Vlaanderen en € 4.957 in het zuiden van het land, en de jaarlijkse bedragen van € 648,27 in Vlaanderen en € 650,36 plus de eco-malus van € 600 in Wallonië, zijn het waard.

Er is één echt minpunt: de beschikbaarheid. Deze auto is immers al een groot succes op verkoopvlak en de orderboeken lopen snel vol! Helaas kan deze GR86 vanwege nieuwe veiligheidsnormen maar tot 2024 gebouwd worden! Dat is slechts 2 jaar productie! Kortom, als je hem leuk vindt, wacht dan niet langer, ga ervoor! Of je zou wel eens teleurgesteld kunnen worden...

Ons verdict

Toyota heeft naar de kopers van de GT86 geluisterd, herzien wat herzien moest worden zonder al te veel te wijzigen, een letter veranderd in de benaming en een perfect werkstuk afgeleverd: de GR86. Wendbaar, speels, evenwichtig, progressief… bijvoeglijke naamwoorden schieten ons tekort om te beschrijven hoe zeer we genieten achter het stuur. We weten echt niet wat we hem zouden moeten verwijten… Tenminste, voor wat hij is, een kleine sportieve coupé! Het is geen comfortabele cocon en denk niet dat je de achterzetels vaak kan gebruiken. Jammer dat je je bijna moet haasten om er één te kopen. Als je hem ziet zitten en je kan hem betalen, kan je maar beter niet twijfelen. Hij zal je niet teleurstellen!