De Passat wordt vaak gezien als een functioneel en praktisch werkpaard, maar toont vandaag dat hij ook kan rivaliseren met de premiumcategorie. Volgens VW klimt de Passat hogerop en dat zijn geen holle woorden. Bij zijn technologie verbleken zelfs enkele prestigieuze premiummodellen.

Laatste technologie

VW heeft dus de grote middelen ingezet voor de Passat. Niets was te goed: detectie van kruisend verkeer wanneer je achteruit rijdt, een camera met helikopterzicht, hulp voor manoeuvres met een aanhangwagen (door te spelen met de bediening van de zijspiegels), een noodremsysteem en zelfs een automatische piloot voor files die werkt tot 60 km/u. Voeg daar nog een biturbodieselmotor en DSG-tientrapsautomaat bij (binnenkort) en je begrijpt wat Volkswagen bedoelt met spitstechnologie.

Dreigende blik

De strenge Passat staat niet bekend om stilistische revoluties. Niets nieuws onder de zon dus, al toont de voorkant de nieuwe blik van het merk, met een erg agressieve neus. Aan de andere kant blijft de Passat trouw aan zijn stijl: hoekig en zonder veel versiering.

Zelfde interieur?

Dezelfde vaststelling in het interieur: de materialen zijn onberispelijk, de afwerking verdient lof, de montage is precies … maar waar zit al die technologie die Volkswagen beloofde? Met uitgeschakeld contact verschilt het interieur niet echt van de vorige versies. Maar dan gebeurt een mirakel: de volledig digitale en personaliseerbare instrumenten (in optie of alleen standaard op de Highline, helaas) zorgt voor een hightechaccent.

Ruimtegebrek? Hier niet

De passagiers mogen nog altijd niet klagen. De Passat is precies het omgekeerde van een studio in Monaco:  hier wordt niet bespaard op ruimte. Zelfs grote personen zitten op hun gemak. En ze kunnen heel wat spullen meenemen op reis. De kofferruimte is 650 liter groot en biedt met neergeklapte bank tot 1.780 liter. Dat is enorm.

Onderhuids

Niet alleen de veiligheidsuitrusting is helemaal nieuw. De Passat staat op het MQB-platform en gebruikt staal met hoge weerstand om het gewicht te verminderen. VW kondigt een gewichtsdaling tot 85 kg aan. De dieselmotoren bieden vermogens van 120 tot 240 pk, terwijl de benzinemotoren 125 tot 280 pk leveren. Hoge vermogens, maar er staat geen zescilinder op het programma.

Grote jongen

De eerste meters moet je voorzichtig rijden. Deze auto is maar liefst 4,77 meter lang. Je wordt wel snel gewoon aan die afmetingen en na enkele honderden meters stuur je al vlot met deze grote break.  Hij rijdt gemakkelijk en handelbaar en heeft een goed afgestelde bediening. Typisch voor Volkswagen.

Motor voldoet ruim

VW biedt nog een sterkere versie, maar de 2.0 TDI met 150 pk is ruim voldoende. Zijn 150 paarden en koppel van 340 Nm zorgen voor sterke hernemingen en zetten zonder moeite de tractiecontrole aan het werk in de eerste twee versnellingen. Ondanks de lange spreiding van de versnellingen presteert hij dus goed. De Passat is beschikbaar met de uitstekende DSG-automaat, maar valt ook in de smaak met de goede bediening van de handgeschakelde zesbak.

Veilig en sereen weggedrag

Het weggedrag blijft trouw aan de principes van het merk. Rigoureus dus. De Passat rijdt alsof hij op rails staat, gaat vlot de bocht in en is zo stabiel als een rots. Hou je van fantasietjes met een beweeglijke achteras, dan ben je aan het verkeerde adres. Hier is het bittere ernst.

Comfort gegarandeerd

Het comfort boekte vooruitgang tegenover de vorige generaties. De schokdemping is goed afgesteld en verteert onze wegen doeltreffend. De zetels dragen hier nog toe bij en ondersteunen de rug heel goed. De kwetsbare rug van uw dienaar-testrijder kon dat zeker appreciëren.  We wijzen ook op de goede geluiddemping van de mechaniek, waardoor enkele windgeluiden op de snelweg wel meer opvallen. Misschien een probleem met ons testexemplaar?

Budget en verbruik

Op een parcours van meer dan duizend kilometer (dynamisch gereden en met veel hernemingen op het koppel) stelde de Passat zich tevreden met 5,5 l/100 km. Opmerkelijk. Reken op een liter meer als je een zware rechtervoet hebt of vooral in de stad rijdt.

De klim hogerop blijkt ook uit de prijzen, met een basisprijs van 30.340 euro. Met de 2.0 TDI 150 kost de Passat Variant minstens 32.300 euro. Dat is bijna 3.000 euro meer dan een Mazda6 Wagon 2.2D 150 die minder functioneel is, maar dynamischer. Onze voorkeur? De Variant Highline TDI 150 met DSG-versnellingsbak. De top, maar reken wel op 37.950 euro.

Conclusie

De Passat verdient zeker zijn titel. Zonder op te vallen herinnert hij bij elke gereden meter waarom hij aan de top staat. Zijn comfort, ruimte, technologie en rijgemak zijn een referentie, vandaag nog meer dan ooit. Precies die veelzijdigheid en die zoektocht naar perfectie maken hem in de ogen van wie hem nooit bestuurd heeft, misschien ‘karakterloos’. Ons lijkt het een prima auto voor dagelijks gebruik, maar vraag dan wel opslag aan je baas.