De Volkswagen Arteon werd gelanceerd in 2017 en kreeg zijn facelift in 2020. Daarmee kreeg de Duitser van 4,87 m lang, 1,87 m breed en 1,44 m hoog een zeer licht gewijzigde neus en achterbumper. Zijn aflopende daklijn en zijn dynamische lijnen zijn echter onveranderd gebleven! De Arteon is daarmee nog even sexy en verleidelijk als eerst, zelfs in 2023, nu hij aan het einde van zijn carrière zit. Maar de echte sterkte van de Arteon is dat hij niet enkel op zijn design moet rekenen om te overtuigen!
Geen knoppen meer voor de Arteon
Sinds 2020 heeft de Arteon ook een iets ander dashboard gekregen. Zijn centrale klokje is vervangen door een grotere technologische uitrusting. De uitstekende en ultrapersonaliseerbare Digital Cockpit van 10,25 inch is voortaan standaard, terwijl het centrale display 8 inch of optioneel 9,2 inch meet. Het infotainmentsysteem zelf is gemakkelijk in gebruik en reageert snel, met een foutloze en draadloze verbinding met Apple CarPlay en Android Auto. Verrassend genoeg hebben we liever het kleinere scherm, dat zijn echte draaiknoppen behoudt om onder meer het volume te regelen. Bij het optionele scherm moet je zien te wennen aan haptische bedieningen, die voortaan overal te vinden zijn aan boord, van het stuur tot de airco! Gelukkig moet je de temperatuur niet regelen via het centrale scherm, dat is al iets...
Ruimte te over
De Arteon combineert een wielbasis van 2,84 m en een vrij korte motorkap om een royale binnenruimte te bieden voor zijn inzittenden, vooral achteraan! Daar kan je bijna je benen strekken met je voeten onder de voorstoelen. En ondanks zijn dynamische coupélijn, zit je niet met je hoofd tegen het dak. Reizen aan boord van de Arteon verloopt dus vlekkeloos, ook dankzij de grote koffer, die toegankelijk is via een praktische en zeer grote achterklep. Het laadvolume evolueert van 563 tot 1.557 liter in de versies met verbrandingsmotoren, of 445 tot 1.427 liter voor de plug-inhybride.
Benzine, diesel en eHybrid
Naast de sportieve R-versie met zijn 2 liter-turbobenzine van 235 kW (320 pk) waarmee de Arteon in 4,9 seconden naar 100 km/u snelt, zijn er nog vier andere motorisaties beschikbaar voor de Duitse reisberline. Op benzine is er nog een 2 liter-viercilinder van 140 kW (190 pk) en 320 Nm, met een sprint van 0-100 km in 7,9 seconden en een topsnelheid van 237 km/u. Op diesel gaat het eveneens om een 2 liter-viercilinder, met een vermogen van 110 kW (150 pk) en 360 Nm, of 147 kW (200 pk) en 400 Nm. De eerste gaat van 0-100 km/u in 9,3 seconden en haalt een topsnelheid van 220 km/u, terwijl de tweede door kan gaan tot 234 km/u en de 100 km/u haalt in 7,5 seconden dankzij zijn vierwielaandrijving. Alle verbrandingsmotoren worden standaard gekoppeld aan een DSG-automaat met 7 versnellingen.
De Arteon kan echter ook worden uitgerust met een plug-inhybride 1,4 liter-viercilinder met een gecombineerd vermogen van 160 kW (218 pk) en 400 Nm. Deze motorisatie wordt gekoppeld aan een DSG-bak met 6 versnellingen en stelt de Duitser in staat om in 7,8 seconden naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid te halen van 222 km/u. Met zijn batterij van 10,4 kWh kan de Arteon eHybrid in theorie tot 55 km elektrisch afleggen. In de praktijk haalden we 43 km, en met een platte batterij konden we een verbruik meten van 5,7 l/100 km. Niet slecht voor een auto van 1,6 tot 1,8 ton als plug-inhybride.
Eerder homogeen dan sportief
Met uitzondering van de R, die we helaas niet hebben kunnen testen, rijdt de Arteon niet zo sportief als zijn lijn doet vermoeden. Het is in de praktijk eerder een soort GT. Zoals zijn prestaties al aangeven, is het geen raket in een rechte lijn, maar traag kan je hem ook niet noemen. Zijn elektronisch bekrachtigd stuur ligt ook goed in de hand. Zijn voortrein begint pas te ondersturen als je hem echt misbruikt. Tenslotte houdt de Arteon zijn koetswerk goed onder controle en helt hij niet te veel over. Zijn ophanging is echter niet zo zacht als sommige technische evenknieën van binnen de VW-groep. Het is dus noch een sportieveling met een uitgesproken karakter, noch een ultracomfortabele en zachte cocon, maar eerder een homogene mix tussen de twee. Een goede balans voor een praktische én sexy gezinswagen.
Prijs Volkswagen Arteon
Zoals hierboven al vermeld, is de Arteon nog beschikbaar met 5 motorisaties in België. De diesel van 150 pk begint bij 53.125 euro, terwijl de versie met 200 pk een minimumbedrag van 60.515 euro vereist. De enige ‘gewone’ benzinemotor is verkrijgbaar vanaf 55.960 euro. De plug-inhybride heeft een vanafprijs van 61.365 euro, en de sportieve R-versie kan je krijgen voor een minimum van 73.860 euro.
Ons verdict
Zelfs in 2023 zijn de lijnen van de Arteon nog even begeerlijk als bij zijn lancering in 2017. Maar het is niet dat hij er sportief uitziet, dat hij ook zo rijdt. Je kan hem enkel met viercilinders krijgen en het rijgedrag is eerder dat van een zuivere en homogene gezinswagen. Een rol waarin hij uitblinkt dankzij zijn indrukwekkende zitruimte achteraan en zijn ruime koffer. Jammer dat zijn demping niet zo zacht is als bij zijn technische evenknieën van binnen de VW-groep. Dat gezegd zijnde, kunnen we dat al snel door de vingers zien dankzij zijn praktische inborst en zijn sexy lijn. We gaan de Arteon ongetwijfeld missen als hij op pensioen gaat...