Pierre-Benoit Sepulchre

27 OKT 2023

Infiniti: renaissance dankzij 4 nieuwe modellen

Kan het Japanse premiummerk hiermee eindelijk het hoofd kunnen bieden aan de concurrentie?

De geschiedenis van Infiniti, het premiummerk van Nissan, is allesbehalve vlekkeloos geweest. De Japanse constructeur wilde nadoen wat Toyota had bereikt met Lexus, maar is daar nooit in geslaagd. Vooral de intrede op de Europese markt was zo'n mislukking dat Infiniti besloot om Europa eind 2019 te verlaten. Enkel de Verenigde Staten houden de boel nog recht, met 80% van de wereldwijde verkoop van het merk en 46.600 verkochte wagens in 2022. Ter vergelijking: in China datzelfde jaar zijn er minder dan 6.000 Infiniti's verkocht... Het was dus tijd om zichzelf opnieuw uit te vinden, om te voorkomen dat het merk van de aardbodem verdwijnt.

Japan Mobility Show als uithangbord

Infiniti heeft van het recente autosalon van Tokio (omgedoopt tot de Japan Mobility Show) om zijn herstelplan te onthullen, dat uit vier nieuwe modellen bestaat. Naast de Vision Qe-conceptcar, die zich onderscheidt met een zeer dynamisch design en een indrukwekkende lichtsignatuur, en die een volledig elektrische fastback/berline voorafgaat, bestaat het offensief van het merk ook uit een enorme SUV. Deze QX80 wil het gras voor de voeten wegmaaien van de Range Rover, Cadillac Escalade, Lexus LX en de Lincoln Navigator.



Nog modellen: een volledig elektrische SUV-coupé waarvan we het silhouet en de proporties al kunnen inschatten dankzij de QXe-conceptcar, en tenslotte nog een SUV van een 'Europees' formaat, de QX65, die de concurrentie moet aangaan met de Audi Q8 en BMW X6. Deze vier nieuwe telgen zijn getekend volgens een designtaal die 'Artistry in Motion' wordt genoemd, met roots in de Japanse cultuur. Een benadering waar Lexus en Mazda ook al gebruik van hebben gemaakt, maar waar Infiniti zijn eigen saus over heeft gegoten.

Een ding is zeker: Infiniti heeft besloten alles uit de kast te halen om zijn stempel te drukken, met een strak exterieur, een uitnodigend interieur en de nieuwste spitstechnologie aan boord. Het valt nog te bezien of dat voldoende zal zijn om het verschil te maken in een steeds zwaardere markt, vooral met de recente komst van het Koreaanse Genesis.

?

Advertentie
Advertentie
Advertentie