Alles begon goed, met de verschijning van de MT-07 in 2014. Yamaha ontwikkelde voor deze machine een aantrekkelijk motorblok, een verticaal geplaatste tweecilinder van 689 cc en 75 pk bij 9.000 tpm. Ruim voldoende om plezier mee te hebben, zoals zowat iedereen kan beamen die ermee gereden heeft. De gulle en karaktervolle motor maakt van de MT-07 een bijzonder aantrekkelijke machine, wat in de verkoopcijfers te zien is. De Yamaha staat in onze markt in de top 10, na de ongenaakbare BMW’s (GS en RT) en de Honda Africa Twin, die ook een mooi succes kent. Wereldwijd werden er al niet minder dan 95.000 modellen geproduceerd, zowel in Japan als in Frankrijk, waar de XSR en Tracer in de MBK-fabriek van de band rollen.

Yamaha maakte ook al indruk met de geslaagde MT-09-driecilinder. Al snel werd er een functionelere en dagelijks bruikbaardere afgeleide van deze leuke roadster voorgesteld, de Tracer 900. Yamaha past het succesvolle recept nu ook toe op de MT-07. Het resultaat is de Tracer 700, het derde product in de reeks na de XSR700, die eerder neo dan retro is.

Sport en touring

Met de Tracer begon Yamaha van de vaststelling dat de “sport touring”-motoren niet meer echt sportief waren, maar eerder groot en moeilijker wendbaar. De Tracer 900 maakt op dat vlak duidelijk het verschil, en dat zal nu op basis van de MT-07 niet anders zijn!

Er zijn weinig verschillen tussen de Tracer en de MT-07. Maar die zijn duidelijk: er wordt voorrang gegeven aan bescherming en polyvalentie, met een beschermende kuip. De hoogte van de kuip loopt verder over de flanken, waardoor de radiator discreet wordt verborgen. Het windscherm kan zeven centimeter in de hoogte worden versteld, en de koplamp bestaat uit twee afzonderlijke lichten waar de onvermijdelijke led-dagrijverlichting is in ingewerkt. Een knipoog naar zijn grote broer, de Tracer 900.

Origineler is de handbescherming boven de richtingaanwijzers. We kunnen ons voorstellen dat de designers liever led-elementen hadden gezien, maar dat het kostenplaatje de pret kwam bederven. Toch staan ze nog beter daar dan zomaar op de flank van de kuip zoals bij de 900...

De zijdelingse luchtinlaten zijn er niet voor de schijn: een ervan koelt de spanningsregelaar, een andere de ECU en ABS-unit. Het zadel, uit één stuk en eindelijk voorzien van handvaten, het opnieuw gepositioneerde stuur en de voetsteunen vormen een aanzienlijk comfortabelere combinatie dan op de MT-07.

De verschillen

Het instrumentenpaneel, dat op de MT niet wist te overtuigen, staat nu op een betere plaats, waardoor ze eindelijk leesbaar en bruikbaar is. We hebben er al gevuldere gezien, maar het essentiële vind je terug: snelheidsmeter, toerenteller, kilometerteller, twee tripcomputers, klok, brandstofmeter, motor- en buitentemperatuur, versnelling, gemiddeld en momentaan verbruik. Onmisbare informatie, die helaas alleen toegankelijk is via knoppen centraal op het paneel. Op een tourmotor hadden we ook graag het resterende rijbereik gezien. De verstevigingsbalk op het stuur biedt eventueel ook plaats aan een GPS of smartphone. De brandstoftank is drie liter groter en bevat nu 17 liter, en is voortaan eindelijk voorzien van rubberen kniegrips.

Onderhuids zijn de verschillen discreter maar daarom niet minder nuttig. Het beste voorbeeld is de vijf centimeter langere monoshock, en een wielbasis die 1.450 mm bedraagt. De voorophanging evolueert op een subtiele andere afstelling niet, maar de achterste demper is langer en de beweging van de stang werd aangepast om een veerweg van 142 mm te verkrijgen. De remmen en de motor veranderen niet, behalve een overgang naar Euro4. Maar dat gaat niet ten koste van het vermogen of het rijplezier. De katalysator werd aangepast, net als de luchtinlaat en de programmatie van de ECU. Goed nieuws, en het rijklaar gewicht blijft met 196 kg behouden.

Makkie!

De Tracer 700 scoort al meteen. Gewicht is de vijand: je hoeft maar van een iet of wat zware motor af te stappen (en dat zijn ze bijna allemaal) en op de Yamaha te stappen om te ontdekken dat dit bijna een fiets is! Het zadel staat op een toegankelijke hoogte (835 mm) en de rijpositie is navenant. De Tracer is een echte motor op mensenmaat.

Het motorblok doet er nog een schepje bovenop: hij is niet wars van sensaties, maar neemt nooit de bovenhand van de rijder, die steeds de controle behoudt over zijn machine zonder kunstmatige rijhulp. “Makkelijk” is het sleutelwoord! Makkelijk, maar efficiënt en helemaal niet storend. De gulle en gewillige motor herneemt vanaf 2.000 tot 2.500 tpm, zelfs in de hoogste verzetten.

Met een maximumvermogen dat bij 9.000 tpm wordt vrijgegeven en een rode zone bij 10.000 tpm is de bruikbare vermogensband overtuigend, temeer omdat het koppel steeds genereus blijft. Geen zorgen om de gekozen versnelling: het is steeds de juiste! De Tracer herneemt steeds gewillig, met iets meer kracht en respons hoger in de toeren.

De langere wielbasis verbetert het weggedrag aanzienlijk. De MT-07 is leuk door zijn prestaties, maar mist stijfheid en wordt door zijn ophanging ingetoomd. Te Tracer behoudt de geweldige wendbaarheid van de roadster, maar biedt een weggedrag in de plaats dat vrij is van kritiek. Hij blijft steeds stabiel en laat heel wat improvisatie toe, dankzij zijn beperkte gewicht en de Michelin Pilot Road 4-banden. Hun indrukwekkende grip biedt tonnen vertrouwen.

Briljant, krachtig, plezierig, efficiënt: deze machine doet echt een frisse wind door de markt waaien. Hij houdt zich afzijdig van de afgeleiden waar we regelmatig mee te maken krijgen, en biedt zelfs plezier voor de meest doorwinterde motorrijders. De Yamaha intimideert nooit, zelfs beginners niet, en is polyvalent, van woon-werkverkeer over sprintjes tot lange afstanden. De ideale motor!