Hoewel de keuze van de kleur van je nieuwe auto vooral een persoonlijke kwestie is, zijn er ook een aantal factoren die een invloed kunnen hebben, van veiligheid tot praktische overwegingen.

Advertentie
Advertentie

In Europa domineert wit de lijst van de meest populaire kleuren binnen de autosector, gevolgd door verschillende tinten grijs of zilver, zwart, blauw, bruin en rood. Een succes dat verklaard kan worden door het feit dat wit meestal de goedkoopste kleur in de catalogus is. Heel wat Zuid-Europeanen kiezen ook voor deze kleur, aangezien donkere auto's meer warmte absorberen in de zon, wat het interieur bloedheet kan maken in de zomer. En terwijl wit vaak de goedkoopste kleur is om te kiezen, kan deze kleur je ook helpen om brandstof of stroom te besparen, aangezien je de airco van de auto minder moet belasten.

Wat met de veiligheid?

Nog een element om rekening mee te houden: de veiligheid. Statistisch gezien zijn donkere auto's - voornamelijk zwart en grijs - goed voor meer dan de helft van alle wagens die betrokken zijn bij ongevallen met lichamelijk letsel volgens Vias Institute! De reden? Donkere kleuren zijn minder gemakkelijk te ontwaren in het donker of in de schaduw dan lichte tinten zoals wit, metallic grijs of geel. Een situatie die echter kan veranderen, aangezien dagrijverlichting nu verplicht is.

En de praktische aspecten?

Naast de prijs en de veiligheid kan de kleur van je auto ook zijn voor- en nadelen hebben in dagelijks gebruik. Zwart is bijvoorbeeld zeer besmettelijk: het minste beetje stof of een spoor van opgedroogde vloeistof is meteen zichtbaar. Ook zie je op deze kleur al snel de impact van regelmatige tripjes naar de carwash. Wit is ook problematisch als je een manisch type bent. Ook hiermee moet je regelmatig je auto wassen, zeker na een regenbui of als je over een landweggetje bent gereden. Grijs en metaalkleuren zijn dan weer het meest geschikt om vuil te verbergen. Tenslotte, voordat je je zinnen zet op citroengeel of fuchsiaroze, moet je er rekening mee houden dat je auto ooit misschien een tweede leven krijgt, en dat je hem dus moet doorverkopen. Jouw smaak komt niet per se overeen met die van een ander...

Dan moet je alleen nog maar bepalen hoeveel je bereid bent om uit te geven aan een bepaalde kleur, die door sommige constructeurs als optie wordt aangeboden. Hoewel het prijskaartje voor lakwerk meestal niet zo hoog is, van een kosteloze optie tot enkele honderden euro's voor metaalkleur, durven sommige premiummerken meerdere duizenden euro's te vragen voor een afwijkende kleur of voor een tint op aanvraag. Bij Porsche kost een gepersonaliseerde kleur van Porsche Exclusive Manufaktur bijvoorbeeld meer dan 10.000 euro, ongeveer de prijs van een nieuwe Dacia Sandero in het... wit.