Doorgaans geven de merken geen informatie vrij over de winstmarges, maar toch zijn er analisten zoals die van Bernstein Research die er in slagen om een lijst samen te stellen van de wagens die de grootste verliezen in de autosector op hun naam hebben staan. Dat geeft ons de mogelijkheid om een top 10 van flops te brengen. Belangrijk detail: de verliezen werden opgesteld op basis van de levensduur van het model. Daarnaast berekenden de analisten ook het verlies per verkocht model.

Het vijfde model in onze lijst noteerde een verlies van 1,7 miljard euro. Het is de eerste generatie van de Mercedes A-Klasse. Die kostte 1.443 euro per verkocht exemplaar.

Midden jaren ’90 wil Mercedes-Benz een alternatief bieden voor de ongenaakbare Volkswagen Golf. In diezelfde periode zou ook de Audi A3 gelanceerd worden. Volgens Bernstein Research heeft de eerste generatie A-Klasse Mercedes-Benz geen enkele euro opgeleverd. De wagen moest immers van een leeg blad worden ontwikkeld.

Mercedes moest een nieuw, duur platform ontwikkelen - dat hoger van de grond stond - en een reeks nieuwe motoren bouwen. De wagen werd uiteindelijk voorgesteld als een kleine monovolume met een klassieke aankleding van het interieur. Mercedes mikte op een jaarlijkse verkoop van 250.000 stuks, maar in werkelijkheid werden er nooit meer dan 200.000 exemplaren per jaar gebouwd.

Daarenboven miste de Mercedes A-Klasse zijn intrede niet… Maar niet bepaald op een manier waarop de fabrikant had gerekend. Tijdens het uitvoeren van de ‘eland test’ liep het helemaal mis en belandde de A-Klasse op zijn dak. De video van de mislukte test werd wereldwijd getoond en dat heeft de verkoop van het nieuwe model in zijn eerste maanden niet bepaald deugd gedaan. Het resultaat was wel dat alle A-Klasse wagens standaard werden uitgerust met ESP, het systeem dat automatisch de route van de wagen corrigeert.

Mercedes-Benz heeft lessen uit het verleden getrokken en dat is de nieuwe A-Klasse duidelijk aan te zien. De Duitse vierwieler werd in 2012 verkozen tot mooiste wagen van dat jaar, hij is gebouwd op een lager platform, is beschikbaar in heel wat uitvoeringen (A, B, CLA, GLA…) en maakt gebruik van een instapdiesel die deze keer door het Franse Renault werd gebouwd.