Porsche: 2951 inschrijvingen
Het lijkt al een eeuwigheid geleden dat Porsche zijn 911 monocultuur voorgoed achter zich liet. Het heeft de fabrikant in elk geval geen windeieren gelegd. Sinds de verschijning van de Cayenne, de Macan en in mindere mate de Panamera genereert Porsche de meeste verkopen in dit segment. Ten opzichte van 2014 noteerde de Duitse constructeur een stijging van 38,8%! Met dank aan de Macan… Porsche bouwt zo zijn voorsprong uit op merken zoals Honda, Jeep, Alfa Romeo en Jaguar!
Maserati: 307 inschrijvingen
2014 was een schitterend jaar voor Maserati. Het merk werd spectaculair weer op de markt gezet door de introductie van de Ghibli en de Quattroporte. De dieselmotoren hadden een belangrijk aandeel in die goede cijfers. In 2015 zag de fabrikant het aantal verkochte exemplaren lichtjes dalen (5,8%).
Ferrari: 81 inschrijvingen
Neen, het aantal verkochte wagens van Ferrari valt niet te negeren, want er worden vier keer zoveel Ferrari’s als Lamborghini’s in ons land verkocht. De Italiaanse constructeur kon profiteren van de extra interesse die de nieuwe California T en de 488 GTB teweeg brachten.
Bentley: 52 inschrijvingen
De Continental kreeg de afgelopen jaren regelmatig een update, facelifts en speciale uitvoeringen, maar dat neemt niet weg dat de tand des tijds stilaan begint door te wegen op het model. Hij moet het ook steeds vaker opnemen tegen een pittige concurrentie die bovendien goedkoper is ook… Gelukkig blijft zijn reputatie - en die van de overige modellen - ijzersterk en dat is ook in de verkoopcijfers te zien. Bentley verkocht vorig jaar 11 wagens meer dan in 2014.
Lotus: 43 inschrijvingen
Het is geen nieuws dat de financiële situatie van Lotus niet bepaald rooskleurig is. Nadat de fabrikant eerst erg enthousiast een knappe reeks van nieuwigheden voor 2015 aankondigde, moest de constructeur alsnog de handdoek in de ring gooien. In plaats van de nieuwe wagens kregen we vernieuwde en aangepaste versies van het bestaande gamma. Dat lijkt niet voldoende om veel toekomstzekerheid te bieden, want Lotus schreef in 2015 16 wagens minder in dan in 2014.
Aston Martin: 31 inschrijvingen
We wachten vol ongeduld op echt grote nieuwigheden bij Aston Martin, in plaats van de zoveelste speciale uitvoering van de V8 Vintage of DB9! En samen met ons, ook de klanten van Aston, want in 2015 werden er 13 wagens minder inschreven dan het jaar daarvoor.
Lamborghini: 22 inschrijvingen
De Huracán is een volledig nieuwe, geslaagde en meer dan waardige opvolger van de Gallardo. En dat is ook de potentiële klanten van Lamborghini niet ontgaan want de fabrikant verdubbelde zijn verkoopcijfer in 2015 ten opzichte van 2014.
Morgan: 14 inschrijvingen
De erg conservatieve Britse fabrikant schreef vorig jaar 14 nieuwe wagens in. Dat zijn cijfers die gerelativeerd moeten worden, want tussen het bestellen en het leveren van de wagen zit er een ruime leveringstermijn. Ten opzichte van de vorige jaren is dit in elk geval wel een stabiel cijfer.
Rolls-Royce: 9 inschrijvingen
De “beste wagens ter wereld”, volgens de fabrikant, zijn nooit vaak verkocht geweest in ons land. Het imago dat er mee gepaard gaat, lijkt niet altijd even eenvoudig om te dragen.
McLaren: 8 inschrijvingen
Het gamma van de Britste autobouwer bestaat louter uit uiterst krachtige en bijzonder efficiënte wagens, maar toch lijken de Britten niet echt te kunnen concurreren met de tenoren in dit segment, Ferrari en Lamborghini. Een kwestie van imago?
Andere merken
Cadillac: 9 inschrijvingen
Caterham: 6 inschrijvingen
Donkervoort: 1 inschrijving