Het op 17 maart 1948 ondertekende contract met Volkswagen heeft het familiebedrijf D’Ieteren geleidelijk doen uitgroeien tot de grootste auto-invoerder op de Belgische markt. En dit vooral dankzij enkele bestsellers, waarvan we er 3 hebben uitgekozen.

1. Volkswagen Kever

Toen de Volkswagen-fabriek het invoercontract met Anciens Établissements D’Ieteren Frères tekende in 1948, stond het Duitse bedrijf nog onder Brits bewind. Maar het had een juweeltje in handen: de Kever! Deze voor zijn tijd revolutionaire wagen werd ontworpen door Ferdinand Porsche en werd oorspronkelijk uitgerust met een luchtgekoelde 4-cilinder van 1.131 cc en een vermogen van 25 pk. Meer was er niet nodig om deze lichte auto (met een massa van minder dan 700 kilo) tot een snelheid van 100 km/u te brengen, terwijl hij niet meer dan 7 of 8 liter benzine per 100 km verbruikte.

De eerste exemplaren die in België werden geleverd, kwamen nog via wegtransport, maar er werd al snel een lokale productie op poten gezet. Van 1954 tot 1975 werd het model dan ook geproduceerd in de Brusselse fabriek van D’Ieteren Vorst. In totaal zijn er maar liefst 1.143.664 Kevers van de Belgische productielijnen gerold!

2. Volkswagen Transporter

De Transporter is nog een iconisch model van Volkswagen uit dezelfde periode als de Kever, en ook dit model werd in de fabriek van D’Ieteren Vorst geproduceerd. De T1 werd vanaf 1950 officieel ingevoerd in België en vergezelde de Kever op de productielijnen van Vorst vanaf februari 1954. De Transporter werd tot 1962 in ons land geproduceerd. Uiteindelijk zouden er 16.560 exemplaren van de band rollen in de Brusselse fabriek.

Die wagens zou je kunnen beschouwen als de pioniers van een lange Transporter-saga, die zich nu over bijna 73 jaar en 7 generaties uitstrekt, van T1 tot T7. Een saga die nu wordt voortgezet met een elektrische derivaat in de vorm van de ID. Buzz. Een model waarvan het design zijn inspiratie haalt bij... de lijnen van de iconische ‘Samba Bus’ of ‘Kombi’ van Volkswagen.

3. Volkswagen Golf

Het is onmogelijk om terug te blikken op de geschiedenis van D’Ieteren en Volkswagen zonder daarbij de mythische Golf te vermelden. Want hoewel de Golf bij zijn lancering in 1974 naast de andere modellen in het Belgische VW-gamma werd geplaatst, denk maar aan de Kever, Passat, Scirocco, 181, K70 en de Transporter T2, werd de compacte berline al snel de verkoopmotor van het merk. Uiteindelijk werd deze de onbetwiste referentie in zijn segment, de auto waar alle concurrenten zich aan meten.



Een interessante anekdote: hoewel het aandeel van diesel amper 10% van de markt bedroeg in die tijd, zou de Golf diesel (gelanceerd in 1976) geleidelijk aan het grootste deel van de verkoop op zich nemen. De zelfontbrander zou zelfs meer dan 80% van het aandeel vergaren in het eerste decennium van de jaren 2000! Een trend die vanaf 2012 volledig werd omgekeerd om vandaag terug te keren naar... ongeveer 10%.

Het is natuurlijk onmogelijk om bij alle versies stil te staan, maar we moeten wel opmerken dat tijdens zijn lange carrière, die intussen 8 generaties en bijna 40 miljoen exemplaren omvat, er talrijke varianten van de Golf zijn geweest: de break ‘Variant’, de Cabriolet, de terreinversie Country, sportievelingen van allerlei aard (GT, GTI, Rallye, VR6, R, enzovoort), de monovolumes Plus en Sportsvan en zelfs een elektrische versie. Maar nu is het aan zijn spirituele opvolger ID.3 om nieuwe paden te verkennen als model dat volledig gespeend is van fossiele brandstoffen. Het begin van een nieuw tijdperk voor D’Ieteren en Volkswagen?

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail: