5. Offroad Concept – 2014
Net voor het de derde generatie van het model zou voorstellen, heeft Audi een beetje plezier beleefd met het koetswerk van de TT. Het Duitse merk toonde namelijk een verhoogde Shooting Brake-conceptversie, een vierdeurs Sportback en een model dat beide varianten combineerde: deze Offroad Concept. Die moest een hybride 2 liter-viercilinder onder de kap krijgen van 413 pk, waarmee de 100 km/u in 5,2 seconden bereikt kon worden.
4. Shooting Brake Concept – 2005
Voor de lancering van de tweede generatie had Audi dan weer deze conceptcar met grote koffer gebouwd, die de meeste stijlelementen van de productieversie meekreeg, maar dan in een andere vorm. Met een 3,2 liter-VR6 van 250 pk en 343 Nm was deze shooting brake in staat om in 6 seconden van 0 tot 100 km/u te sprinten! Jammer dat deze variant nooit het productiestadium heeft gehaald...
3. Quattro Sport – 2005
Met een wereldwijde oplage van amper 1.165 exemplaren is deze Quattro Sport de meest lichte, sportieve en exclusieve variant van de eerste generatie TT! Onder de kap zit niet de V6, die te zwaar was, maar de 1.8 turbo-vijfcilinder waarvan het vermogen werd opgekrikt tot 240 pk en 320 Nm. Het blok werd gekoppeld aan een manuele versnellingsbak en je kon in amper 5,9 seconden tot 100 km/u sprinten. Het gestripte interieur zonder achterbank, maar met geweldige Recaro-kuipzetels maakt deze speciale versie af.
2. RS Iconic Edition – 2022
Dit is de allerlaatste, ultieme versie van de TT, alvorens de Duitse coupé definitief op pensioen gaat. Een editie met een beperkte oplage van amper 100 exemplaren! Hij heeft dezelfde 2,5 liter-vijfcilinder van 400 pk en 480 Nm als in de gewone TT RS, met dezelfde prestaties: een sprinttijd van 0 tot 100 km/u in amper 3,7 seconden. Zijn exclusiviteit komt van zijn lakkleur, zijn spoilerwerk en enkele specifieke interieurdetails. En we hebben het geluk gehad om deze geweldige auto te kunnen testen!
1. Clubsport Turbo Concept - 2015
Ter gelegenheid van Wörthersee 2015 heeft Audi de meeste extreme TT ooit gebouwd: deze Clubsport Turbo Concept! Naast zijn verbrede koetswerk kreeg deze TT ook een 2.5 TFSI die tot 600 pk en 650 Nm werd opgevoerd. Een vermogen dat mogelijk werd gemaakt dankzij dubbele turbo's, waarvan de eerste een elektrisch aangedreven compressorwiel kreeg om het turbogat bij lage toerentallen te verkleinen. Wauw!