De bladeren vallen, de lucht wordt donkerder en er zijn meer wolken: geen ideaal weer om buiten te komen, zou je denken. Of toch? Waarom zou je alleen kunnen genieten van een cabriolet als het meer dan 25 graden en mooi weer is? Laten we het voorbeeld van onze Britse vrienden volgen, die tussen de mist en de regen geen andere keuze hebben.
We selecteerden vijf klassieke Britse roadsters die in alle omstandigheden gebruikt kunnen worden, bij voorkeur met het dak geopend, oorbeschermers en een stevige jas over de schouders. Mythische roadsters met een prijs onder 50.000 euro die, dat kunnen we verzekeren, heel wat sensaties bieden.
1. Lotus Elan (1962-1973; ongeveer 25.000 euro)
De Elan is de inspiratiebron van de Mazda MX-5. Het is de perfecte synthese van het genie van Colin Chapman en een creatieve, Britse geest. Vandaag heeft de Elan nog niets van zijn troeven verloren. Met zijn schitterende wendbaarheid blijft hij altijd levendig op bochtige wegen en de motor met dubbele nokkenas presteert nog altijd met verve. 100 procent puur rijplezier, soms wel met enkele storingen.
+ : Legendarische auto, schitterend evenwicht, levendige motor
- : Elektrische storingen, nauwkeurig onderhoud vereist, fragiele eerste serie
2. MGB (1962-1980; ongeveer 17.000 euro)
De MGB is een icoon. Het is een eenvoudige roadster die je vaak ziet, maar heel plezierig blijft. Test hem en je bent er meteen voor gewonnen. De mechaniek is robuust, het design elegant. Omdat hij zo homogeen is, blijft de MGB vandaag een heel aangename auto. Ook de beschikbaarheid van onderdelen is een grote meevaller.
+ : Betrouwbaarheid, beschikbaarheid onderdelen, elegantie
- : Te vaak gezien?, gebrek aan vermogen, roest
3. Sunbeam Alpine Tiger (1964-1968; ongeveer 38.000 euro)
Dit is een wolf in schaapskleren. De Sunbeam Alpine Tiger ziet eruit als een rustige, vrouwelijke en chique cabriolet, maar is een echte leeuw onder de motorkap. In plaats van de traditionele viercilinder heeft deze versie een 4.2 of 4.7 V8 van Ford. Achter het stuur voelt de auto overdonderend aan en klinkt hij wild. Een AC Cobra op zijn Brits, tegen een fractie van de prijs. Voorlopig …
+ : Betrouwbare V8, topprestaties, goede investering
- : Koelcircuit in de gaten houden, zelden nog in originele staat, opgelet voor valse exemplaren
4. Triumph TR6 (1969-1976; ongeveer 20.000 euro)
De laatste echte roadster van Triumph, afgezien van de TR7 met bedenkelijke reputatie. De TR6 is de top van de TR-lijn, met een veel virieler design dan zijn voorgangers. Verkies één van de eerste Europese versies met injectiesysteem en 150 pk. De TR5 (zelfde mechanische basis, maar onder het kleedje van een TR4) heeft meer charme, maar kost dubbel zo veel.
+ : Geluid van de motor, prestaties, viriel design
- : Delicate injectie, afwerking, elektrische storingen
5. Austin Healey 100/4 (1953-1956; ongeveer 45.000 euro)
Een Austin Healey is het archetype van de roadster. Het design is schitterend evenwichtig en straalt sex-appeal uit. Het lijkt misschien vreemd, maar verkies de viercilinders boven de grote zescilinders: ze zijn evenwichtiger en de prestaties zijn bijna identiek. In elk geval rijdt deze auto behoorlijk ‘stevig’.
+ : Schitterende lijn, koppelrijke motor, stevig rijgevoel
- : Hoge prijs, geen comfort, stevig rijgevoel