François Piette

3 DEC 2013

De vijf meest bizarre auto’s

Veel auto’s lijken vandaag op elkaar, maar ooit was dat anders. Zonder beperkingen door de wet of het milieu, waagden enkele geniën in de stijl van professor Zonnebloem zich aan enkele bijzondere projecten. Vijf voorbeelden, het ene al gekker dan het andere.

Rinspeed sQuba (2008)

Het lijkt op een Lotus Elise, maar is er geen. Geïnspireerd door de Lotus van James Bond in The spy who loved me lanceerde de CEO van Rinspeed, Frank Rinderknecht, dit gekke project van een onderwaterauto. Hij beweegt zich volledig elektrisch voort en kan tot tien meter diep duiken. De serieproductie, nochtans aangekondigd bij de presentatie in 2008, lijkt twijfelachtig.

Hélica (1921)

De geniale uitvinder Marcel Leyat is één van de pioniers van de luchtvaart. Op zijn cv staan enkele vliegtuigen en zelfs een bommenwerper. In de nadagen van de Eerste Wereldoorlog kwam hij op het idee om een vliegtuig voor de weg te ontwikkelen. De Hélica is het resultaat van zijn inventief talent. Het is een soort vliegtuig zonder vleugels met besturing aan de achterwielen en remmen alleen op de voorwielen. Mocht je er nog aan twijfelen: de Hélica stond bekend om zijn moeilijke besturing.

Chrysler Turbine (1963)

Bizar, deze gezinscoupé in de stijl van de sixties? Ja, we zijn niet op ons hoofd gevallen. Het vreemde van deze auto schuilt onder de motorkap: daar ligt een vliegtuigmotor, meer bepaald een gasturbine, die … Tequila verbrandt. Ongelooflijk aan dit verhaal is dat commercialisatie ernstig overwogen werd en er zelfs vijftig prototypes gebouwd en geleverd aan willekeurig gekozen klanten. Het project kreeg geen vervolg.

Velorex (1951 – 1963)

Uit noodzaak ontstaan goede ideeën. In de jaren vijftig was een bestek in Tsjecho-Slowakije heel simpel: zich verplaatsen voor zo weinig mogelijk geld. De budgetten werden tot het uiterste beperkt. Het resultaat: een vreemde driewieler gebaseerd op een motorfiets met een koetswerk helemaal in vinyl. De prestaties zijn belachelijk, hij rookt als een woeste draak en van zijn onstabiele weggedrag ga je beven. Maar de Velorex is schattig als geen enkel ander voertuig.

Quasar « The Cube » (1968)

Quasar Khanh, een flamboyante Franse ingenieur met Vietnamese roots, was een zeer modieuze ontwerper in de jaren zestig. Terwijl auto’s alsmaar minder hoekig werden, tekende Quasar een rijdende kubus, helemaal van glas. Deze ‘veranda op wielen’ wordt aangedreven door een Mini-motor, gekoppeld aan een automaat. Met zijn allures van een pausmobiel is dit de perfecte auto om door de stad te paraderen. Maar veel privacy heb je niet.

Advertentie
Advertentie
Advertentie