Audi Q5

De nieuwste generatie van de Audi Q5 werd onlangs voorgesteld, maar de vorige vind je met wat geluk nog gewoon in de showroom bij de dealer. Hij kwam in 2008 op de markt, en wist dankzij een facelift vier jaar geleden de tand des tijds goed te doorstaan. De 2.0 TDI was bij ons de populairste keuze en vind je dus het vaakst terug in de zoekertjes.

BMW X3

De BMW X3 is het middelste formaat in het Beierse SUV-gamma, en het huidige model bolt sinds 2010 op onze wegen rond. Dankzij een facelift in 2014 kan hij er nog even tegenaan, maar aflossing is op komst. De romige zescilinders zijn het verleidelijkst, maar in de zoekertjes vind je er vooral met twee cilinders minder. Gelukkig is er keuze genoeg!

Mercedes GLK

Het huidige model heet GLC en rijdt nog maar een jaar op onze wegen rond. Voor dit budget moet je een generatie terug, naar de scherper getekende GLK. Die verscheen in 2008, met een update in 2012. De meeste exemplaren die je in de zoekertjes tegenkomt, doen het met Mercedes’ 2.1 viercilinder diesel, maar met wat geluk kom je ook een zachtere – en duurdere – zescilinder tegen.

Range Rover Evoque

Deze Brit werd in 2011 geïntroduceerd, en is een schot in de roos. Hij verpakt namelijk de klassieke Range Rover-combinatie tussen luxe en terreincapaciteiten in een compacter formaat. De kleine Range Rover wordt het vaakst verkocht als vijfdeurs, maar er bestaat ook een hippe driedeursvariant, en uiteraard een cabriolet. De Evoque kreeg een bescheiden update in 2014.

Volvo XC60

Als je naar zijn grote broer, de nieuwe XC90 kijkt, kan deze Zweed zijn leeftijd niet echt meer verbergen. De aflossing is onderweg, maar in de tussentijd is de Scandinavische SUV een prima premium-alternatief voor het Duitse drietal. De XC60 verscheen in 2008 en kreeg een facelift in 2013. Rond die tijd ruilde hij helaas ook zijn karakteristieke vijfcilinders in voor een cilinder minder.