De kans is groot dat je weet wat een restomod is, maar als dat niet zo zou zijn: dat is een (heel) oude auto waarvan een deel of zelfs alles is gemoderniseerd. Dat kan gaan van enkel de motor tot heel de wagen. Sinds kort zien we in restomods steeds vaker de verbrandingsmotor vervangen worden door elektromotoren. Maar onverzettelijke ingenieurs blijven ook steeds modernere en meer vermogende verbrandingsmotoren in klassieke chassis monteren.
1. Singer DLS
Je kan het niet over restomods hebben zonder de Amerikaanse constructeur Singer te vermelden, die een echte specialist in het genre is. Doorgaans bouwt het merk een wagen die lijkt op een Porsche 911 van de eerste generatie, maar die is gebaseerd op een 964. Sinds een paar jaar biedt Singer ook de DLS aan. Die is veel exclusiever, tot aan de motor toe. Zijn flat-six is omgebouwd door het F1-raceteam Williams om er 500 pk uit te persen bij 9.000 o/m.
2. Volvo P1800 Cyan
De P1800 is een van de mooiste Volvo’s ooit, maar om er daarom een restomod van te maken? Toch is dat waar de raceafdeling van het Scandinavische merk voor heeft gekozen. En wij kunnen dit soort aparte initiatieven wel smaken. Onder de motorkap leeft een turboviercilinder van 2,0 liter die liefst 420 pk ontwikkelt, die tot 7.700 o/m haalt en die is gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. Maar dat is niet alles, want deze P1800 staat ook op een met koolstofvezel versterkt chassis, verstelbare schokdempers en een sperdifferentieel tussen de achterwielen. Dit is met andere woorden een Volvo voor de fun.
3. Bentley by Lunaz
Deze Bentley S2 Continental Flying Spur verkeert in een absoluut smetteloze staat. Hij is misschien zelfs mooier dan toen hij in 1961 uit de fabriek kwam rollen. Het team van Lunaz heeft de auto helemaal gestript alvorens hem opnieuw op te bouwen met de meest exclusieve materialen. De oorspronkelijke V8 keert echter niet meer terug. Een elektromotor en een batterij van 80 kWh hebben zijn plaats ingenomen. Ze brengen de auto 400 kilometer ver en laten hem van 0 naar 100 km/u optrekken in 5 seconden. Er is namelijk toch niets logischer dan de stilte van een elektrische aandrijving in een auto die volledig op comfort is afgestemd? David Beckham lijkt het daarmee eens te zijn, want hij heeft in het bedrijf geïnvesteerd.
4. Opel Manta GSe
Nog een elektrische restomod, maar deze Manta GSe zou weleens belangrijk kunnen blijken voor de toekomst van de sector. Allereerst onderging hij een aantal esthetische aanpassingen aan zowel zijn koetswerk als zijn interieur. Daarna is de verbrandingsmotor vervangen door een elektromotor van 147 pk. Tot daar niets bijzonders, al ziet hij er wel heel opvallend uit. Het meest veelbelovende van dit project is echter dat Opel niet afkerig staat tegen het idee van een commerciële carrière voor het concept. Dat zou restomods veel toegankelijker maken, terwijl ze bovendien gebruik kunnen maken van het grote dealernetwerk van de constructeur.
5. Renault 5 Turbo 3
We konden geen betere auto vinden om deze Top 5 mee af te sluiten dan de herinterpretatie van de Renault 5 Turbo door Legende Automobile. Het Frans-Amerikaanse bedrijf heeft het bommetje aan de smaak van vandaag aangepast… maar zonder enige elektrische aandrijving. Nog steeds achter de twee passagiers ligt een turboviercilinder van liefst 400 pk. “We hebben geen kosten gespaard om er zeker van te kunnen zijn dat deze versie van de Renault 5 Turbo de best mogelijke is”, zeggen zijn bedenkers. De sensaties aan boord van deze minibolide moeten adembenemend zijn… net zoals zijn prijskaartje…