Alles begon voor Koenigsegg met een eerste prototype dat in 1996 werd onthuld. Het zou nog 4 jaar duren voor een eerste productiemodel aan het publiek werd voorgesteld en… nog eens twee jaar alvorens de eerste auto aan een klant werd geleverd. De lange wachttijd was echter de moeite waard, want de CC8S klopte echt alle concurrentie: een chassis in kevlar versterkt met koolstofvezel, een ophanging uit de autosport en een verwijderbaar dak. Een andere verrassing: bijna alles was in eigen huis gemaakt. Met één uitzondering: de motor was een herwerkte V8 van Ford.
CCR
Met zijn 660 pk en manuele zesversnellingsbak haalde de CC8S bijna 380 km/u, zo werd beloofd. In 2004, na slechts twee jaar productie, verving Koenigsegg de CC8S door de CCR, waarvan de motor tot 800 pk was opgevoerd. Dat cijfer varieert echter wel in functie van de bron en… de getankte brandstof. Ook hier was de levensduur van het model weer kort, want in 2006 werd de CCR vervangen door de CCX met een in eigen huis ontwikkelde motor.
5 dingen die je moet weten voor je koopt:
- Er zijn 6 exemplaren gemaakt van de CC8S en 14 van de CCR. De kans om er een te koop te vinden is met andere woorden minimaal.
- Voor een groot onderhoud moet de auto naar de fabriek.
- Een prijskaartje kleven op zo’n zeldzaam model is lastig, maar gaat uit van minstens 6 nullen.
- Elke auto is uiteraard uniek, en zoals zo vaak met dit type auto kan de geschiedenis de prijs sterk doen schommelen. De kans is klein dat zo’n dure auto aan een nobele onbekende is verkocht.
- Slechts weinigen hebben het voorrecht genoten om met een Koenigsegg te mogen rijden, maar de meningen zijn onverdeeld: deze auto’s zijn brutaal.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: