1. Hyundai Ioniq 5 N

Tijdens het het ‘Festival of Speed’ in Goodwood heeft Hyundai de sportieve variant van zijn elektrische SUV onthuld: de Ioniq 5 N! Die is veel agressiever en doet het met twee motoren die samen een vermogen leveren van 478 kW (650 pk). Daarmee wordt deze Ioniq 5 vanuit stilstand naar de 100 km/u gekatapulteerd in 3,4 seconden en haalt hij een top van 260 km/u. Daarnaast zijn er ook nog een aantal snufjes die door Hyu-N-dai specifiek ontwikkeld zijn voor dit model: N Battery Preconditionning, N Race, N Pedal, N Brake Regen, N Drift Optimizer, N Torque Distribution, N Launch Control, N Grin Boost, N Active Sound +, N e-shift en tenslotte N Road Sense. En dat alles zorgt ervoor dat dit een ‘N’ is die we zo snel mogelijk willen testen!


2. Toyota Land Cruiser

Een auto van een volledig ander kaliber, maar ook de nieuwste generatie van de Toyota Land Cruiser die in augustus werd voorgesteld, doet ons watertanden. Hij krijgt niet alleen een neo-retro look, hij staat ook op het volledig nieuwe GA-F platform dat stijver is en nog capabeler moet zijn offroad. Onder de motorkap behield Toyota dan weer de 150 kW (204 pk) sterke 2.8 diesel van de huidige generatie. Die wordt echter gekoppeld aan een nieuwe automaat met 8 versnellingen, om op die manier tot 3,5 ton te kunnen slepen. Het doet ons zin krijgen om onverharde wegen te gaan verkennen in 2024… maar ook in 2025!


3. Dacia Duster

Even begeerlijk maar wel een stuk betaalbaarder is de Dacia Duster. En ook dat model willen we zo snel mogelijk in handen krijgen. Deze derde generatie van de Duster is ecologischer dan ooit met zijn gerecycleerd plastic dat ‘Starkle’ gedoopt werd, en hij staat voortaan op het CMF-B platform van de groep. Een architectuur die we al kennen van de Sandero en de Jogger en die onder de Duster wonderen moet verrichten. We kunnen niet wachten om plaats te nemen achter het stuur!


4. Peugeot e-3008

Terug naar de elektrische modellen dan, met de Peugeot e-3008. Die werd in september officieel voorgesteld, en intrigeert ons ook. Hij krijgt niet alleen een SUV coupé-achtige look, hij staat ook op de volledig nieuwe ‘STLA Medium’-architectuur die een rijbereik tot 700 km belooft dankzij een batterij met een capaciteit tot 98 kWh. En dat willen we maar wat graag checken. Het onderstel is ook heel belangrijk voor de andere merken van Stellantis, aangezien het ook de basis zal vormen van heel wat andere modellen van de groep. 


5. BMW M5 Touring

In de lijst met auto’s die nog voorgesteld moeten worden, maar die ons nu al doen watertanden, zit onder andere de BMW M5 Touring! Officieel weten we nog niets over de technische fiche van de Beierse break, behalve dat hij een plug-in hybride aandrijflijn krijgt. Daarbij zou het wel eens kunnen gaan om de geëlektrificeerde V8 die we al kennen van de XM en die 750 pk en een koppel van 1.000 Nm uitbraakt in zijn ‘Label Red’-uitvoering! Speciaal voor de feestdagen heeft BMW hem onlangs onthuld… zij het nog in inpakpapier. We staan alvast te trappelen van ongeduld om dat mooie cadeau uit te mogen pakken. 


6. Renault 5 en Alpine A290

Veel toegankelijker, maar minstens even verleidelijk, is de nieuwe Renault 5. Die wordt zeer binnenkort voorgesteld, op 26 februari tijdens het Salon van Genève om precies te zijn. We weten al dat je zal kunnen kiezen uit een batterij met een capaciteit van 40 of 52 kWh. Die laatste biedt een rijbereik tot 400 km, terwijl de eerste al verkrijgbaar moet zijn voor minder dan € 25.000. Hoe hij zal rijden, blijft voorlopig nog een verrassing, net als wat Alpine met het model van plan is! Het Franse merk dat staat voor pure sportiviteit, eenvoud en lichtheid zal immers zijn eigen versie onder hoogspanning van de Franse stadswagen voorstellen. En we willen uiteraard ook zo snel mogelijk plaats nemen achter het stuur van die versie… Maar waar zal dat stuur zitten? Links, rechts, of in het midden, zoals op de A290_β concept?


7. Audi A6 e-tron Avant

Als het wat groter mag zijn dan de Franse stadswagen, ontdekken we graag ook de looks van de productieversie van de Audi A6 e-tron zonder camouflage, en ook hoe hij rijdt. Het moet gezegd dat er op dit moment nog geen overaanbod is van elektrische breaks en dat de Audi veelbelovend lijkt. Het merk met de vier ringen als logo heeft al aangekondigd dat zijn 4,96 meter lange break op het nieuwe PPE-platform van de groep zal staan. Een 800 V-architectuur die in het geval van de A6 twee elektromotoren kan krijgen met een totaalvermogen tot 350 kW en een koppel van 800 Nm. Daarmee moet de traditionele 0 naar 100-sprint in amper 4 seconden achter de rug zijn (of zelfs nog sneller?), maar moet de A6 vooral ook tot 700 km ver kunnen geraken volgens de WLTP-cyclus! We vertellen je in 2024 of deze Audi de verwachtingen inlost.


8. Range Rover Electric

We blijven in de wereld van de elektrische modellen, maar dit keer met nog meer luxe, met de Range Rover op batterijen die we in 2024 zullen kunnen ontdekken! Zal deze elektrovariant erin slagen om het even goed of zelfs beter te doen dan de indrukwekkende Range Rover met verbrandingsmotor? De Britse autobouwer belooft in elk geval dat hij in staat zal zijn om water met een diepte tot 850 mm te doorwaden en dat het de stilste Range Rover ooit wordt, maar ook dat hij even snel zal zijn als de huidige SV. Die laatste sprint met zijn 615 pk sterke 4,4 liter grote V8 vanuit stilstand naar de 100 km/u in 3,5 seconden! We leggen de chrono al klaar voor volgend jaar.


?