We beginnen dit overzicht van de Belgische automarkt tijdens het eerste semester van 2023 met een positieve noot. Met 264.475 geregistreerde nieuwe inschrijvingen, lijkt de markt stilletjes aan weer te herstellen. We zitten natuurlijk nog niet aan de pre-coronacijfers, toen we nog meer dan 300.000 auto's inschreven tijdens de eerste zes maanden van het jaar in ons kleine landje. Maar het is toch een pak beter dan de 195.387 inschrijvingen die we vorig jaar in dezelfde periode mochten noteren, waarmee we ook dichter bij het marktgemiddelde komen sinds 2014 (275.857 stuks).
Ongelijke markt
Deze stijging van het aantal inschrijvingen in België wordt voornamelijk gedragen door de bedrijfswagens. Vooral door de wijziging van de fiscaliteit van plug-inhybride bedrijfswagens die op 1 juli van kracht werd. Dat betekent dat particulieren nog maar een derde van de nieuwe automarkt in België vertegenwoordigen! Ofwel slechts 88.154 inschrijvingen voor particulieren, tegenover 176.321 inschrijvingen voor professionals.
Professionele elektrificatie
Deze verandering heeft ook een grote impact op de verdeling van de motorisaties in België. Terwijl in 2020 de 'gewone' verbrandingsmotoren nog 85% van de nieuwe inschrijvingen vertegenwoordigden, was dat nog maar 55,9% in de eerste helft van 2023. Meer specifiek merken we op dat de dieselmotoren, die enkele jaren geleden nog het overgrote merendeel van onze markt uitmaakten, vandaag nog maar 10,1% van de nieuwe automarkt vertegenwoordigen.
Het is dan ook geen verrassing dat de geëlektrificeerde motorisaties (hybride, plug-inhybride en elektrisch) de grootste groei hebben opgetekend. Ze hebben een sprong gemaakt van minder dan 15% van de markt in 2020 tot meer dan 40% in de eerste helft van 2023.
Benzine voorlopig nog in de meerderheid
Hoe dan ook zijn de benzinemotoren nog steeds het populairst op onze markt. Vooral voor particuliere klanten, met een marktaandeel van 68,2%, voor de hybrides (13,2%) en diesel (7%). Maar voor zakelijke klanten is die trend minder duidelijk: 34,6% voor benzine, tegenover 26,6% voor de PHEV's en 22,3% voor de volledig elektrische modellen.
We merken ook op dat dit grote aandeel van geëlektrificeerde bedrijfswagens op onze markt de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's in België sterk doet dalen. In dit eerste semester van 2023 hebben we zelfs een historisch dieptepunt gehaald van slechts 90 g/km WLTP. Dat is 14,3% lager dan in 2022 (105 g/km WLTP). Ter vergelijking: dit gemiddelde lag in 2010 nog op 135 g/km, ondanks de oude en minder strenge NEDC-homologatiecyclus die toen gold.
BMW, Dacia of Peugeot
Op merkniveau blijft BMW de populairste constructeur op onze markt in 2023, zoals ook al het geval was over het geheel van 2021 en 2022. BMW staat zowel in heel België als in Vlaanderen op kop (waar ook de meeste bedrijfswagens worden ingeschreven). In Wallonië is het echter Dacia dat de voorkeur kreeg van automobilisten tijdens dezelfde periode. In Brussel was het dan weer Peugeot dat het meeste nieuwe ingeschreven auto's had in de eerste helft van 2023.
De populairste nieuwe modellen in België
Tenslotte sluiten we dit overzicht van de Belgische markt af met de populairste modellen in ons land. Een klassement dat wordt gedomineerd door een in België gebouwde wagen, de Volvo XC40, die quasi op gelijke hoogte staat met de Dacia Sandero en de Tesla Model Y, een model dat momenteel ook op wereldschaal erg populair is.
Bron: Febiac