Medio de jaren 1970 lag Ford ver achter op zijn concurrenten. Toen die snel overschakelden naar voorwielaandrijving, 'sleepte' Ford nog een Escort met achterwielaandrijving en een starre achteras mee. Hoewel deze verouderde architectuur het model nog steeds tamelijk wat succes opleverde in de racerij, trok de gemiddelde klant zich daar duidelijk niets van aan. Pas in de herfst van 1980 kwam Ford eindelijk met een model dat voldeed aan de wensen: de nieuwe Escort met een hatchback en voorwielaandrijving! Het werd echter geen mak lammetje, want vanaf de introductie werd er meteen de sportieve XR3 aangeboden. Een versie die ontworpen was om klanten weg te lokken van de fameuze Golf GTI!
Gepimpte look, maar niet aan boord...
Aan de buitenzijde kreeg de Escort XR3 een spoiler en specifieke 14 inch-velgen. Aan boord bleef het spektakel echter wat achterwege. En onder de motorkap? Net als de Golf kreeg deze sportieve Ford een 1,6 liter-viercilinder. De motor kreeg de bijnaam CVH (als verwijzing naar de V-vormige kleppen die worden bestuurd door een bovenliggende nokkenas) werd speciaal voor deze XR3 aangepakt. Maar ondanks die moeite wisten de ingenieurs niet de magische grens van 100 pk te doorbreken, hij bleef steken op 4 pk na. De Golf beloofde daarentegen 110 paarden!
Niet de meest sportieve
De motor was rumoerig bij hoge toerentallen en stond ervoor bekend om kwetsbaar te zijn als hij niet goed werd onderhouden, maar dat compenseerde hij met een mooie souplesse bij lage en gemiddelde toerentallen. Het chassis slaagde er echter niet in om het mechanische enthousiasme bij te houden, ondanks de onafhankelijke ophanging rondom. Met andere woorden, de XR3 kon de Golf niet evenaren qua homogeniteit en sportiviteit. In 1985 verdween de XR3 uit het gamma en werd hij vervangen door de XR3i, die met zijn injectiemotor een tiental pk won en al sinds 1982 in de catalogus stond.
En vandaag?
Zijn succes had de Ford XR3 eerst en vooral (en nog steeds) te danken aan zijn prijs, zijn knappe look, en eerlijk gezegd ook aan zijn naam, die doet denken aan het succes van zijn ouderwetse voorgangers in de competitie. Hoewel de prijzen van de Escort XR3 vandaag nog betaalbaar zijn, moet je wel letten op de onderhoudshistorie en de algemene staat van de wagen. Een volledige restauratie van een versleten model zal veel duurder uitvallen dan de aankoopprijs van een exemplaar in goede staat...
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Ontdek onze laatste oldtimerzoekertjes nu hier: