De huidige Mazda MX-5 is al sinds 2015 op de markt, maar in afwachting van de lancering van een nieuwe generatie blijft het één van de leukst sturende betaalbare roadsters op de markt. Er is maar weinig aan te merken op het model, alleen vinden sommige eigenaars het vermogen iets te beperkt, ondanks een update in 2019, met een vermogensboost van 160 naar 184 pk voor de 2.0 liter viercilinder. Maar daarvoor biedt Mazda-specialist BBR nu een oplossing.
220 of 250 pk
BBR is een Britse tuner die al heel wat ervaring heeft met de MX-5. Maar nu ontwikkelt het dus ook een kit voor de MX-5 ‘ND’, die geplaatst kan worden op de 160 pk sterke 2 liter die gebouwd werd tussen 2015 en 2019. Die kit omvat een Rotrex compressor, maar onder andere ook een intercooler, een oliekoeler, een andere luchtinlaat en een nieuw motormanagement. Deze ‘Stage One’ kit zorgt voor een vermogen van 220 pk, waardoor de 0 naar 100-tijd van de MX-5 daalt van 7,3 seconden naar 5,3 seconden. Dankzij een koppel dat stijgt tot 270 Nm zou hij ook nog eens soepeler moeten hernemen.
Wil je nog meer, dan is er een ‘Stage two’ kit met een roestvrijstalen uitlaatcollector en uitlaat. Dat geheel levert een vermogen van bijna 250 pk op. Volgens BBR zijn er geen ingrijpende wijzigingen nodig voor de plaatsing van de kit en blijft de motorruimte er opgeruimd uitzien. Voor doe-het-zelvers kost de goedkoopste kit £3.895. Laat je hem plaatsen bij BBR, dan ben je minstens £4.795 kwijt, of meer dan € 5.500. Slik. Daarnaast is het ook nog eens zo goed als onmogelijk om er wettelijk mee op de openbare weg te rijden. Eerder iets voor circuitgebruik dus...