De auto op deze foto’s is de eerste 2000 GT met stuurwiel aan de linkerkant en de eerste die geleverd werd voor de Amerikaanse markt. Het exemplaar werd zorgvuldig bewaard sinds 1967 en is nooit gerestaureerd. De auto wordt geveild door RM Sotheby’s in Monterey (14 augustus) en wordt geschat op zo’n miljoen euro.

Japanse fine fleur

De 2000 GT werd in oktober 1965 voorgesteld op het salon van Tokio en zorgde meteen voor sensatie, zowel bij het publiek als bij de eerste journalisten die het voorrecht hadden om ermee te rijden. Toyota had dan ook kosten noch moeite gespaard: een tweeliter zescilinder-in-lijnmotor met dubbele nokkenas (in samenwerking met Yamaha) en een vermogen van 150 pk bij 6.600 tr/min. De motor werd gekoppeld aan een transmissie met vijf versnellingen, allemaal gesynchroniseerd.

Verwijzing naar een bekende katachtige

Het koetswerk, waarvan de vloeiende vormen lijken op een Jaguar Type E, kreeg wegklapbare koplampen. Onder dat kleedje vind je een verzorgd interieur, waarvan het stuur en de boordplank gemaakt werden uit hetzelfde hout dat Yamaha gebruikt voor zijn piano’s. Om het comfort te verbeteren rust hij op een chassis met vier onafhankelijke wielen. Deze achterwielaandrijver heeft een bijna perfecte gewichtsverdeling en doet een beroep op vier schijfremmen, bijgestaan door een bekrachtigde rem. Voor die tijd was dat absoluut het einde.

Ondanks wereldwijde bekendheid en promotie door een zekere James Bond (Sean Connery) in de film You only live twice, eindigde de carrière van de 2000 GT abrupt in 1970, na een productie van slechts 351 exemplaren. Vandaag is er veel vraag naar, zo blijkt ook uit de schatting van dit exemplaar.