Tot nu toe werd het Century-label van Toyota enkel gebruikt voor een exclusieve luxelimousine die al sinds 1967 op quasi artisanale wijze wordt gebouwd in de fabriek van Higashi-Fuji. Maar gezien het succes van ultraluxueuze SUV's in Japan, zoals de Rolls-Royce Cullinan en de Bentley Bentayga, heeft de constructeur besloten het spel mee te spelen met de indrukwekkende Century SUV.

Een enorm luxueuze mastodont met een lengte van 5,2 m die maar liefst 2.600 kg op de weegschaal legt. Er is plek aan boord van het weelderige interieur voor vier inzittenden, maar de ruimte lijkt volledig in teken te staan van de twee personen die plaats kunnen nemen achteraan. De toegang wordt er gemakkelijk gemaakt dankzij twee stoelen die in alle richtingen instelbaar zijn. Optioneel kan je zelfs kiezen voor een GR-versie, die is uitgerust met twee elektrisch openende en sluitende achterdeuren. Maar dat is nog niet alles, want er kan ook een speciale Rear Comfort-modus worden geactiveerd om het gelukkige paar achterin te beschermen van alle storende geluiden of trillingen van de buitenwereld of van de motor. Zelfs het stuur en de remmen worden daarmee verzacht voor een optimaal comfort.

Op technisch vlak kan het model rekenen op vierwielaandirjving, met een plug-inhybride aandrijflijn onder de kap die afkomstig is van bij Lexus. Het gaat om een 3,5 liter-V6 die wordt gekoppeld aan een elektromotor, met een gecombineerd vermogen van meer dan 400 pk. Het geheel wordt verdeeld onder de twee assen dankzij een intern ontwikkelde CVT-automaat.

Het model is helaas exclusief bedoeld voor de Japanse markt. De prijs varieert rond de 25 miljoen yen, wat vandaag omgerekend zo'n 158.000 euro is. De productie wordt eveneens beperkt tot zo'n 30 exemplaren per maand.

?