We weten dat het tekort aan halfgeleiders een forse impact heeft op de wereldwijde autoproductie. De moeilijkheden die Stellantis, Renault, Volvo, Audi en Toyota ondervinden lijken altijd maar groter te worden en steeds vaker moet de productie worden stilgelegd.

In die voor de autosector ongeziene context heeft Toyota net aangekondigd dat het zijn activiteiten opnieuw moet onderbreken in veertien van zijn Japanse fabrieken. Begin september gaf de constructeur al aan zijn productie een hele maand lang te verminderen. Ondertussen weten we dat oktober niet van dergelijke maatregelen gevrijwaard zal blijven. De productie gaat met 40 procent omlaag in vergelijking met de oorspronkelijke planning.

Concreet tellen de veertien fabrieken samen 28 productielijnen. Slechts één daarvan wordt niet onderbroken. Welke modellen zijn getroffen? In de eerste plaats de Land Cruiser, en daarnaast een aantal duurdere modellen van het merk Lexus. Ze worden allemaal uitgevoerd naar de uithoeken van de wereld.

Toyota plant in november terug te keren naar een normaal regime. Om dat te bereiken, rekent het op alternatieve bronnen om onderdelen te pakken te krijgen.


?