Langzaam maar zeker wordt de concurrentie harder voor de Toyota Prius. Vandaag duiken steeds meer andere hybride en/of plug-in hybride modellen op de markt op. Om aan te tonen dat hij nog steeds de referentie op het domein van de hybridisering blijft, heeft Toyota Frankrijk aan professoren Jean-Pierre Ponssard van de Polytechnische School en Yannick Perez van de Ecole Centrale Supélec gevraagd om de elektrische modus van de Prius onder reële omstandigheden te testen.

Meer dan 2.600 kilometer

De twee professoren voerden een onafhankelijke studie uit om vast te stellen hoe vaak de jongste Prius-generatie onder reële omstandigheden in zuiver elektrische modus rijdt. Om representatief te kunnen zijn bestond de studie uit 81 verschillende tests op een traject van 33 kilometer, dat was samengesteld uit wegen in de stad en de stadsrand in het zuiden van Parijs. De 4 exemplaren van de Prius legden zo samen meer dan 2.670 kilometer af.

51,4 procent van de afstand

Uit de cijfers van de studie blijkt dat de Prius 70,1 procent van de tijd zuiver elektrisch kan rijden. Dat komt overeen met de helft van de afgelegde kilometers (51,4 procent van de afstand van de studie) zonder de verbrandingsmotor aan te spreken. En in tegenstelling tot plug-in hybrides moet de auto daarbij nooit aan de stekker worden herladen.

In de stad bijna 90 procent op stroom

Dat percentage neemt nog sterk toe wanneer je vooral in de stad rijdt. In het stedelijke deel van het testparcours reed de Prius meer dan 85 procent van de tijd met uitgeschakelde verbrandingsmotor (86,9 procent). En in de stad kan de Prius zo 77,4 procent van de afstand op elektrische stroom overbruggen…
Ter herinnering: op het Autosalon van Brussel staat binnenkort de gefacelifte Prius in Europese première.