Deze SUV-pionier erft voor generatie vijf het recente modulaire TNGA-platform (Toyota New Global Architecture), dat dienst doet onder de Prius, C-HR en Auris. Het nieuwe platform geeft de RAV4 een lager zwaartepunt en bevordert de stijfheid voor meer rijplezier. De wielbasis wordt 3 centimeter langer ondanks bijna gelijkaardige afmetingen (4,6 meter). Goed nieuws voor de passagiers achteraan.

Verhoogde bodemvrijheid

Hoekigere lijnen en gespierdere proporties springen in het oog, net als de verhoogde bodemvrijheid die het avontuurlijke karakter in de verf zet. Een groot tabletvormig infotainmentscherm doet zijn intrede bovenop het dashboard.

Hybride of benzine

Technisch biedt Toyota geen diesel meer aan in de RAV4. Er is wel een hybride 2.5 of een 2.0 benzine met manuele of automatische versnellingsbak. In beide gevallen is er vierwielaandrijving met onder meer een tweede elektromotor om de achterwielen aan te drijven op de hybrideversie.