Om het spectrum van oplossingen voor een kleinere koolstofvoetafdruk te verbreden, hebben de drie Japanse autobouwers (Toyota, Subaru en Mazda) en twee Japanse motorfietsbouwers (Yamaha en Kawasaki) hun intentie aangekondigd om het gebruik van CO2-neutrale synthetische brandstoffen en waterstof te promoten als alternatief voor elektromotoren.
De vijf bedrijven hebben meer bepaald de intentie om samen de drie volgende initiatieven uit te werken:
- deelnemen aan races waarbij gebruikgemaakt wordt van koolstofneutrale brandstoffen
- het gebruik van motoren op waterstof voor twee- en vierwielers onderzoeken
- deelnemen aan races waarbij gebruikgemaakt wordt van waterstofmotoren
De vijf Japanse bedrijven willen op die manier “klanten een ruimere keuze bieden,” en tegelijkertijd hybride en elektrische oplossingen blijven ontwikkelen en aanbieden.
Concreet zal Mazda deelnemen aan wedstrijden met een voertuig dat uitgerust is met een 1.5 l Skyactiv-D die rijdt op een nieuwe generatie biodiesel die voor 100 % op basis van biomassa gemaakt is.
Subaru en Toyota gaan dan weer wedstijden rijden met de BRZ/GR86 die gebruikmaken van koolstofneutrale synthetische brandstoffen.
Kawasaki et Yamaha denken na over de gezamenlijke ontwikkeling van een waterstofmotor voor eventueel gebruik in tweewielers. Een samenwerking die verder uitgebreid zou kunnen worden met Suzuki en Honda.
Toyota zal bovendien doorgaan met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren die rechtstreeks gevoed worden met waterstof, en dat in het kader van uithoudingsraces in Japan.