Dit zijn dus 5 van de meest begeerlijke unieke Ferrari’s ter wereld. In de jaren ’50 en, in iets mindere mate, in de jaren ’60 beslisten best wat klanten om hun Ferrari met een uniek koetswerk te laten leveren.
1. Ferrari P4/5 - 2006
James Glickenhaus is zeker geen doordeweekse klant. De Amerikaanse filmmaker is gekend om zijn opmerkelijke collectie van uiterst zeldzame auto’s. Uit fascinatie voor zijn P3/4, een van de mooiste racewagens ooit, vroeg hij aan Ferrari om er een moderne interpretatie van te maken. De radicale stijl pas goed bij de V12 van 660 pk.
2. Ferrari 375 Plus Cabriolet - 1955
Waarschijnlijk een van de mooiste cabrio’s ooit. Zijn geschiedenis is bijzonder interessant, want deze door Pinin Farina beklede Ferrari werd in 1955 nieuw besteld door Koning Leopold. In 1969 werd de auto uitgevoerd naar de Verenigde Staten, waar hij vandaag nog steeds verblijft. Onder de motorkap is dit een heuse racewagen, met een dikke V12 van vijf liter. Beschrijvingen van destijds spreken over een bijzonder verraderlijk rijgedrag in de regen. We geloven het graag…
3. Ferrari 410 Superfast Serie I - 1956
Neen, dit is geen prototype van de Batmobile, maar wel een unieke Ferrari, ontworpen door Pinin Farina. De uiterlijke buitenissigheid steekt af tegen de zuivere, kant-en-klaarlooks die de koetswerkbouwer het daarop volgende decennium zou gaan aanbieden. Goed nieuws: deze unieke Ferrari bestaat nog steeds en ook hij leeft in de Verenigde Staten.
4. Ferrari P540 Superfast Aperta - 2009
Een goudkleurige Ferrari cabriolet: is dat niet te opzichtig? Neen, want de grootste tekenmeesters stonden aan zijn wieg. Al zal het resultaat natuurlijk altijd de aandacht trekken, maar dat was net de wens van de klant, Edward Walson. In 2008 vroeg hij aan Ferrari om een moderne interpretatie te bouwen van de 330 LMB met Fantuzzi-koetswerk uit de film “Spirits of the Dead”.
5. Ferrari SP12 EC - 2012
Dit is ongetwijfeld het meest gekende project van de afdeling “Special Projects” van Ferrari. Zijn roem dankt de auto aan de man die hem bestelde, Eric Clapton (vandaar de “EC” in de naam). Die laatste, een fan van de klassieke 512 BB, bestelde bij Ferrari een replica op basis van een 458. Kenners van het merk weten dus al dat deze hommage 4 cilinders minder telt dan het origineel.