Tijdens het salon van Frankfurt wist een speelgoedfabrikant de aandacht naar zich toe te trekken. Herpa, een Duitse fabrikant van miniatuurmodellen, doet immers de mythische Trabant herleven. Dat is niet slecht gezien. Denk maar aan het succes van gerestylede iconen als de Mini, de Kever (Beetle) of de Fiat 500. Toch roept de Trabant niet alleen goede herinneringen op. Hij was bijna het enige vervoermiddel in het vroegere Oost-Duitsland. De Trabant was een toonbeeld van eenvoud, bood weinig of geen comfort en produceerde veel blauwe rook. Terwijl er vroeger gespot werd met zijn simpele opbouw en slechte afwerking, blijkt dit nu net de charme te zijn van het autootje. Toch is het nieuwe model echt wel modern. De commercialisering is voorzien voor 2012.

Zachter lijnenspel

De algemene vorm van de Trabant bleef behouden. Eigenaardig genoeg doet hij wat aan de Mini denken. De ronde lichten, lijstloze ramen en de boordplank knipogen duidelijk naar de kleine Brit. De ouderwetse Trabant wordt plots chique.

Schoon

De eerste Trabant kon je moeilijk ecologisch noemen. De knetterende en rokende tweetaktmotor heeft onuitwisbare sporen nagelaten in ons collectieve geheugen. De nT wil daar komaf mee maken en kiest resoluut voor een elektrische motor. Die levert 45 kW. Lithium-ionbatterijen zorgen voor de stroom en zorgen voor een autonomie van 160 km. De topsnelheid bedraagt 130 km/uur. De nieuwe Trabant is meer hightech dan de oude en krijgt zelfs zonnecellen op het dak. Die voorzien de comfortuitrusting van stroom.