Het is zeker niet de eerste keer dat je dit hoort, maar de verbrandingsmotor is nog lang niet verleden tijd! Toch blijft elektrisch rijden voor de meeste fabrikanten de toekomst van de auto-industrie. Waarom keren sommige merken dan terug naar verbrandingsmotoren? We zoeken het uit.

 

Advertentie
Advertentie

De laatste tijd stapelen de aankondigingen van herziene plannen zich op. Na merken zoals Mercedes en Renault, is het nu de beurt aan Lotus. De oorspronkelijk Britse, nu Chinese constructeur heeft laten weten langer dan gepland door te gaan met verbrandingsmotoren. En Lotus is niet de enige. Volkswagen kondigde aan te werken aan een grondig vernieuwde Polo met verbrandingsmotoren die voldoen aan de Euro 7-normen. Maar waarom deze ommekeer? Officieel blijft het stil, maar het is duidelijk dat de instabiliteit op de markt een belangrijke factor is.

Advertentie
Advertentie

Een onstabiele markt vol onzekerheden

De verkoop van nieuwe auto’s in Europa daalt in het algemeen, terwijl de verkoopcijfers van volledig elektrische voertuigen sinds begin 2024 grillig zijn. Na een sterke daling veerde de verkoop in oktober 2024 licht op. Toch verloopt de overgang naar volledig elektrisch rijden langzamer dan veel fabrikanten hadden voorzien. Het resultaat? Sommige merken blijven vertrouwen op wat ze het beste kennen: verbrandingsmotoren, die nog steeds het grootste deel van de markt uitmaken.

Geen vraag naar elektrische hypercars

Het probleem is nog groter in het segment van luxe- en sportwagens. Deze klanten willen simpelweg niets weten van batterijen, laadpalen of ionen. Ondanks de indrukwekkende records van de Rimac Nevera, waarvan sinds 2021 slechts 150 exemplaren zijn geproduceerd, heeft Rimac moeite om deze hypercar te verkopen. Van de Pininfarina Battista en de Lotus Evija horen we al bijna niets meer. Ter vergelijking: constructeurs van traditionele hypercars op benzine kunnen de vraag nauwelijks bijhouden. Voordat ze werden onthuld, waren de 250 Bugatti Tourbillons, 799 Ferrari's F80 en 399 McLarens W1 al uitverkocht aan klanten die bereid zijn miljoenen euro’s te betalen.

Elektrisch blijft toch onvermijdelijk

Betekent dit dat elektrische auto’s toch niet de toekomst zijn? Zeker niet, en daar zijn meerdere redenen voor. Allereerst blijft de Europese regelgeving onveranderd: vanaf 2035 is de verkoop van nieuwe voertuigen die CO₂ uitstoten verboden. Voor veel constructeurs is het bouwen van elektrische auto’s met grote batterijen nog steeds de meest haalbare oplossing. Daarnaast, hoewel de groei traag verloopt, nemen elektrische wagens al bijna een vijfde van de Europese markt in. Dat is een groeiend aandeel dat autofabrikanten niet kunnen negeren. De oplossing? Misschien bestaat die al, maar in een nichemarkt…

Een evenwicht tussen elektrisch en thermisch?

Er valt een interessante parallel te trekken tussen de auto- en horloge-industrie. Vandaag de dag verkopen smartwatches als warme broodjes. Apple verkoopt zelfs meer horloges dan alle Zwitserse merken samen. Toch blijven merken zoals Rolex elk jaar nieuwe modellen lanceren en behalen ze recordwinsten. Mechanische horloges zijn nog steeds beschikbaar, soms zelfs goedkoper dan een Apple Watch. Zou het dan gek zijn om te denken dat elektrische en brandstofauto's in harmonie kunnen bestaan in een grotendeels emissievrije autowereld? Alleen de tijd zal het leren…

Advertentie
Advertentie