Verder blijft Triumph trouw aan zijn principes en hangt de motor nog steeds onder het kader. Een stijlkenmerk. De Twin is de grootste tweecilinder in lijn op de markt. Het overvierkante blok is opgehangen in een hoek van 270° en ontwikkelt een rustige 86 pk en 146 Nm koppel. Twee balansassen houden de aan deze bouwwijze inherente trillingen binnen de perken.

Voor de rest geen verrassingen: een klassiek en robuust kader, twee schokdempers achteraan met regelbare demping, een 47 mm voorvork, drie schijfremmen en Nissinklauwen met vier zuigers vooraan en Brembo’s met twee zuigers achteraan. ABS is jammer genoeg optioneel (800 euro). Voor het eerst bij Triumph wordt het achterwiel aangedreven door een riem.

Normen

Qua design zorgt de Thunderbird niet voor verrassingen. Buiten de architectuur van de motor worden de voorschriften van het genre gerespecteerd. Een kort en krachtig spatbord schermt amper de 200-band af, een zadel met twee in de hoogte verschillende zitplaatsen, een grote brandstoftank met daarop het instrumentenbord en een breed stuur. Voeg daar nog vooruitgeschoven voetsteunen aan toe en chromen trompetuitlaten, kortom: de Thunderbird past volledig in het plaatje.

Maar een imposant uiterlijk weegt ook door op de weegschaal: 340 kg! Toch valt het eerste contact erg goed mee. De rijpositie is wel erg ‘custom’, maar een droom in vergelijking met sommige rivalen. Het zadel staat laag, maar net niet teveel en ook het stuur en de bedieningen staan niet te ver naar voren. Ze vormen een vrij comfortabele driehoek die zelfs tot een toerritje uitnodigt.

Rijden

Toch vraagt het stuur een stevige hand, letterlijk dan. De doormeter van de grepen en de grootte van de rem- en koppelingshandel zijn niet echt bestemd voor kleine handjes.

De motor herneemt vlot vanaf 2000 toeren en zelfs lager als je met meer gevoel het gas opendraait. De rode zone ligt op 6.000 tr/min maar rond 4850 tr/min voelt de motor zich op zijn best. Ook hier geen verschil met de concurrentie. Zoals het voor een goede verticale twin hoort geeft hij het beste van zich in de middenregionen. Geen wonder met een koppel van 140 Nm bij een lage 2.750 tr/min. Rijden met de Thunderbird doe je dus met een streepje gas, terwijl lichte en goed gefilterde vibraties van de motor voor de originele toets zorgen.

Op weg

Het uitstekende onderstel zorgt samen met de bijzondere en goed uitgekiende rijpositie voor een aparte rijervaring. Hier maakt hij het onderscheid met zijn rivalen. Bovendien staat er een ruim gamma accessoires ter beschikking om je machine individueel aan te kleden, inclusief een voorruit en zadeltassen. Enig negatief puntje is dat het carter links wat ver uitsteekt wat na een tijdje hinderlijk wordt.

Ook de bodemvrijheid is beperkt. Wie graag de limieten van het onderstel aftast wordt snel teruggeroepen door het niet mis te verstane geluid van over asfalt schurend metaal. Het rijcomfort is meer dan behoorlijk, mede door de goede rijpositie. Enkel bij een slecht wegdek zitten de korte dempers snel aan hun limiet.

Mooi

In zijn metaalblauwe kleedje, opgefrist met een fijn wit biesje slaagde de Thunderbird er bijna in om ons weer te verzoenen met een genre dat we niet genegen zijn. Met zijn klassieke maar verzorgde lijn, zijn originele en koppelrijke motor en goede rijeigenschappen heeft deze Triumph alles in huis om menig biker te verleiden.

Zonder ABS kost de Thunderbird 13.890 euro. Wie nog meer wil kan nog altijd voor de Storm kiezen met een 1700 cc-motor in het vooronder(15.990 euro met ABS).