Dit scenario komt steeds vaker voor. Misschien heb je als particulier al een laadpaal of wallbox geplaatst – bijvoorbeeld om te profiteren van de belastingvermindering die tot eind augustus 2024 beschikbaar was. Of je vorige werkgever of die van je partner heeft er al een laten installeren. Voor elke situatie zijn er oplossingen, zodat je werkgever de stroom die je gebruikt voor het opladen van je bedrijfswagen kan terugbetalen zonder een nieuwe laadpaal te moeten installeren.
Privé-laadpaal
Heb je een privé-laadpaal, controleer dan eerst of het een slimme laadpaal betreft. Slimme laadpalen kunnen namelijk gedetailleerde verbruiksgegevens leveren voor elke oplaadsessie. Je kunt deze gegevens gebruiken om een maandelijks overzicht te maken dat je aan je werkgever kunt doorsturen.
Als het geen slimme laadpaal is, kun je hem koppelen aan een aparte elektriciteitsmeter of een specifiek meetsysteem. Misschien dat je werkgever hiervoor wil meebetalen, omdat hij dan geen eigen laadpaal hoeft te plaatsen. Dit systeem maakt het mogelijk om precies te registreren hoeveel elektriciteit er is gebruikt om het voertuig op te laden, zodat je werkgever je kan vergoeden.
Laadpaal van een vorige werkgever
Heeft je vorige werkgever een laadpaal bij je thuis geïnstalleerd en kon je deze behouden of overnemen na je vertrek? In dat geval gaat het waarschijnlijk om een slimme laadpaal. Je nieuwe werkgever kan dan het contract bij de leverancier van de laadpaal laten overzetten om toegang te krijgen tot de laadsessies.
Ter informatie: een laadpaal wordt doorgaans afgeschreven over vier of vijf jaar, afhankelijk van de waarde. Zodra deze afschrijving is voltooid, beschouwen bedrijven de laadpaal vaak als eigendom van de werknemer, omdat deze op privéterrein is geïnstalleerd. Hem overkopen hoeft dan niet meer. Als je je job opzegt voor de afschrijvingstermijn is verstreken, kan je werkgever de laadpaal terugnemen of je de huidige waarde ervan laten betalen.
Let wel: sommige laadpalen worden beheerd door een CPO (operator) die geen contractoverdracht toestaat. In dat geval zal er wel een nieuwe laadpaal nodig zijn.
Laadpaal geïnstalleerd door de werkgever van je partner
Als de werkgever van je partner tenslotte al een laadpaal heeft laten plaatsen, is het wellicht overbodig om een tweede laadpaal te installeren. Controleer eerst of de werkgever van je partner akkoord gaat met gedeeld gebruik van de laadpaal, en of de operator van de laadpaal dit technisch kan ondersteunen. Als beide partijen instemmen, kan je een laadpas krijgen van je werkgever waarmee je de laadpaal kunt gebruiken voor je eigen wagen. De facturatie tussen beide bedrijven verloopt dan automatisch.
Ook hier geldt: als de CPO niet gedeeld kan worden of de werkgever van je partner weigert, dan zal een tweede laadpaal noodzakelijk zijn.
En wat als ik weiger?
In ieder geval ben je vrij om te beslissen of je al dan niet een laadpaal van je werkgever thuis laat installeren. Je werkgever kan je hiertoe niet verplichten. Sommige werknemers vinden dit bijvoorbeeld een 'inbreuk' van hun werkgever op hun privéleven.
De wagenparkbeheerder binnen je bedrijf zal dan samen met jou naar de beste oplossing zoeken, zodat je jouw bedrijfswagen via andere kanalen kunt opladen, bijvoorbeeld aan laadpalen op kantoor of in de buurt van je woning op het openbare netwerk.