Een V8 biedt meer dan enkel een indrukwekkend geluid. Het is ook een bron van souplesse en kracht, altijd paraat onder je rechtervoet. Deze architectuur biedt een rijervaring die compleet het tegenovergestelde is van de stille en vaak steriele acceleratie van elektrische voertuigen. In een tijd waarin elektrische auto’s de norm worden, wekken deze klassieke motoren vaak een gevoel van nostalgie op. Zin om de ultieme karaktermotor te ontdekken? Hier zijn 5 betaalbare opties. Goed nieuws: niet alle modellen zijn dorstige benzineslurpers, en het onderhoud kan verrassend betaalbaar zijn!

Advertentie
Advertentie

1. Rover SD1

De oudste auto van deze lijst is misschien wel de meest fascinerende! Met een ontwerp dat duidelijk geïnspireerd is op de Ferrari Daytona, straalt de Rover SD1 pure elegantie uit. Onder de sportieve lijnen van de 3500 zit een karaktervolle motor: een V8 die oorspronkelijk door Buick werd ontwikkeld! Betrouwbaar, compact, licht, gemakkelijk te onderhouden en – naar de normen van die tijd – niet overdreven dorstig. Een uitstekende keuze! Maar wees snel, want de krachtigere versies zijn al buiten budget. Een alternatief is de P6 3500, de voorganger van de SD1, die verrassend genoeg technisch verfijnder is!

Advertentie
Advertentie

2. BMW 530i E34

Begin jaren ’90 was de BMW 5 Reeks al een gevestigde waarde. BMW staat bekend om zijn krachtige en zijdezachte zes-in-lijn motoren, maar voor de 530i introduceerde het merk een V8! Deze modellen, geproduceerd tussen 1993 en 1996, zijn echter niet gemakkelijk te vinden. Vooral exemplaren met een manuele versnellingsbak zijn in goede staat vaak onbetaalbaar. Toch biedt de 530i met V8 een heerlijk soepele rijervaring. De 218 pk’s komen vooral tot leven bij hoge toerentallen. Goed om weten: standaard is de motor opvallend stil aan boord.

3. Mercedes S-Klasse (W140)

De Mercedes S-Klasse Type 140 werd gebouwd van 1991 tot 1998 en staat vooral bekend als de laatste wagen van prinses Diana. Met een fenomenale bouwkwaliteit en indrukwekkende robuustheid behoort dit model tot het gouden tijdperk van Mercedes. En toch zijn deze auto's, vooral in Duitsland, nog steeds te vinden voor verrassend lage prijzen! Er waren twee V8-motoren beschikbaar: een 4,2-liter met 286 of 279 pk, en een 5-liter met 326 of 320 pk. Pure luxe met een krachtig hart! Een alternatief is de Audi A8 D2 (1994-2002), met een aluminium carrosserie en V8-motoren van 3,7 of 4,2 liter die 260 tot 360 pk leveren.

Advertentie
Advertentie

4. Jaguar S-Type

Hier hebben we het over de tweede generatie Jaguar S-Type, ontwikkeld onder het bewind van Ford (1999–2008). Hoewel de meeste verkochte modellen waren uitgerust met zescilinders op benzine of diesel, kon je in de S-Type ook kiezen voor een V8. Deze motor zou later, in opgevoerde vorm, gebruikt worden in de F-Type SVR! In de S-Type is de V8 beschikbaar als 4- of 4,2-liter, met of zonder compressor, met vermogens tot 400 pk! En goed nieuws: het is een behoorlijk betrouwbare motor!

Advertentie
Advertentie

5. Porsche Cayenne S

De eerste generatie Porsche Cayenne werd gelanceerd in twee versies: de S en de Turbo. Voor dit budget (en ook vanwege de onderhoudskosten) is de S-versie het meest interessant. De atmosferische 4,5-liter V8 levert 340 pk en een fenomenaal geluid! Met een Porsche door de modder rijden en genieten van het geluid van een muscle car: beter wordt het niet! Let echter op, want veel modellen op de tweedehandsmarkt zijn verwaarloosd, en het herstellen van deze auto's kan peperduur zijn. Bovendien is de V8 niet onverwoestbaar...