20210211144413a194137medium.jpg

Tijdens een recent gesprek met journalisten had Audi-baas Markus Duesmann het over de toekomst van de kleine A1. De Duitse ingenieur toonde zich niet bepaald optimistisch. Hij vindt dat het model niet het verhoopte succes behaalt, terwijl het segment zelf, met andere merken van de groep (Skoda Fabia, Seat Ibiza en Vollkswagen Polo), het wel goed doet. Daardoor duikt de vraag op hoe relevant dit model is binnen het gamma van het merk met de vier ringen.

Er zouden twee scenario’s op tafel liggen: ofwel zou het model doodeenvoudig worden geschrapt uit het aanbod. De ontwikkelingskosten van kleine stadswagens lopen snel op (elektrificatie, steeds strengere veiligheids- en milieunormen) en hun verkoopprijzen zijn lager dan ooit, wat problemen oplevert voor de winstmarges.

Ofwel kiest de A1 voor een nieuw concept (hij zou van naam kunnen veranderen naar… A2) en een compacte EV met originele lijnen kunnen worden. Net zoals de Audi A2 van weleer zou hij een soort onruststoker kunnen worden die zijn segment door elkaar zou schudden. Het prototype AI:ME, dat op het meest recente salon van Shanghai werd onthuld, zou dat tweede scenario kunnen bevestigen.

20210211144413a194139medium.jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: