20210211152230toyotagryaris(1).jpg

Het is een spijtige vaststelling: liefhebbers van kleine, pittige bolides zien de traditionele vertegenwoordigers van het segment beetje bij beetje verdwijnen. Waar zijn de Renault Clio RS, Peugeot 208 GTI, VW Polo GTI, Seat Ibiza Cupra enzovoort? Wen er maar aan: het tijdperk van de zorgeloze kleine GTI’s is zo goed als voorbij in deze jacht op CO2 en schaalvoordeel. En dan verschijnt in het duister plots een lichtje dankzij… Toyota.

20210211152230toyotagryaris(2).jpg

Dank aan hybride broers

Toyota? Hetzelfde merk dat de voorbije twintig jaar een streep leek te hebben getrokken door alle rijplezier? Jazeker. De “mier” Toyota heeft namelijk een winterreserve aangelegd terwijl zijn rivalen de hele zomer als krekels hebben gezongen. Nu de andere constructeurs in paniek moeten ophouden met sportieve modellen aan te bieden om hun CO2-gemiddelde omlaag te krijgen, gebruikt Toyota zijn voordeel op dit vlak om ons en zichzelf een pleziertje te gunnen. “De creatie van een exclusieve sportwagen van Toyota – de eerste in 20 jaar tijd – was een persoonlijke ambitie van Toyoda, de president van het bedrijf”, benadrukt de Japanse autobouwer. Na de terugkeer van de Supra in 2018 (maar op basis van BMW-mechaniek) wordt deze Yaris met hormonenkuur het tweede model met de letters GR, voor Gazoo Racing. En deze keer is het wel degelijk een puur Toyota-product.

20210211152236toyotagryaris(3).jpg

WRC-inspiratie

Hoewel Covid ondertussen de eerste plannen van het team in de war heeft gestuurd, is deze GR Yaris bedacht met maar één doel: als basis dienen voor de ontwikkeling van een bolide die de kleuren van het merk moet verdedigen in het WRC-rallykampioenschap. Daar word je trouwens op gewezen in het interieur van de wagen met een mooi klein plaatje.

20210211152230toyotagryaris(4).jpg

In de praktijk heeft deze Yaris dus niet veel meer gemeenschappelijk met de brave hybride stadswagen van dezelfde naam die in Valenciennes wordt gebouwd.

‘Mutant’

Technisch gezien combineert de GR Yaris het GA-B-platform van de andere Yaris-versies met achteraan een aanpassing van het GA-C, dat onder meer onder de SUV C-HR wordt gebruikt. Maar wat echt in het oog springt bij een eerste kennismaking is het specifieke koetswerk dat voldoet aan de vereisten van de autosport. De enige uiterlijke elementen die hij overneemt van de andere Yarissen zijn de lichtblokken, de buitenspiegels en de antenne.

20210211152231toyotagryaris(5).jpg

Naast zijn gespierde vleugels en indrukwekkende luchthappers maakt hij vooral indruk met zijn steil aflopende daklijn en het verdwijnen van zijn achterdeuren, en dat in een tijdperk van doorgedreven productiestandaarden.

-95 millimeter

Op advies van het raceteam Tommi Mäkinen Racing, partner van Toyota in het WRC, zijn de ontwikkelaars niet over één nacht ijs gegaan. Omdat de vorm hier duidelijk is gedicteerd door de functie, moet je dus een paar toegevingen willen doen. Het achteraan bijna 10 centimeter lagere dak vreet duidelijk aan de hoofruimte achterin. De twee zitplaatsen daar zijn er dus vooral voor korte tripjes.

20210211152231toyotagryaris(6).jpg

En als we het dan toch hebben over de toegevingen die je moet doen om met een straatlegale WRC-wagen te kunnen rijden, dan vermelden we meteen ook dat de batterij onder de koffervloer afbreuk doet aan de praktische voordelen van de kleine Japanner. Maar goed, je behoudt nog voldoende bergruimte (174 ruimte) om te kunnen beweren dat je wat boodschappen gaat doen, zodat je zo vaak mogelijk aan huishoudelijke taken kan ontsnappen aan het stuur van je speeltje. En er is ook voldoende plek over om vier andere banden mee te nemen voor op een circuit, op voorwaarde dat je de achterbank neerklapt. En is dat niet het belangrijkste voor zo’n bolide?

20210211152231toyotagryaris(7).jpg

IMT

Wanneer je aan het stuur gaat zitten, lijkt de stoel op het eerste gezicht misschien wat hoog te staan. Maar op die manier geniet je wel een goed zicht op de punten van de koord. Verder is de zithouding perfect en vallen de bedieningselementen perfect in de hand. De manuele zesversnellingsbak heeft korte slagen.

20210211152232toyotagryaris(8).jpg

De IMT-knop laat je toe om tiphielen te simuleren, voor coureurs die dat niet zelf zouden aandurven. En natuurlijk heeft hij ook een echte handrem. Die werkt trouwens voorbeeldig en is zeer efficiënt voor ‘pirouettes’, zo kunnen we bevestigen.

20210211152232toyotagryaris(9).jpg

‘Pluimgewicht’

Het ontwikkelingsteam heeft niet alleen het koetswerk van de Yaris naar zijn zin kunnen vormgeven, het mocht ook eisen stellen in het materiaalgebruik. Dat betekent dat de Yaris GR een dak heeft in koolstofvezel, een achterbumper in licht polymeer en een motorkap, kofferklep en deuren (zonder raamkaders) in aluminium.

Ook hier moet je weer bereid zijn tot een paar toegevingen. De zeer lichte kofferklep sluit niet steeds perfect van de eerste keer wanneer je ze laat dichtvallen. En de frameloze deuren laten best wat windgeluiden door bij hogere snelheden (om nog maar te zwijgen over het waterstraaltje dat we in ons gezicht gespoten kregen in de carwash…). Maar alle inspanningen lonen wel: de Yaris GR weegt slechts 1.280 kilo.

20210211152233toyotagryaris(10).jpg

Voorbeeldige driecilinder

Uiteraard had ook het motorblok recht op een dosis verfijning. Brompotten zullen natuurlijk sakkeren dat in de neus slechts een ‘kleine’ driecilinder van 1,6 liter ligt. Maar wees gerust: dit is niet zomaar een ‘driepittertje’.

20210211152233toyotagryaris(11).jpg

De 1,6-liter erft namelijk best wat autosporttechnologie: een turbo met kogellagers, uitlaatkleppen met een forse diameter en zuigers die met oliesproeiers worden gekoeld.

Concreet ontwikkelt deze driecilinder 261 pk bij 6.500 o/m en 360 Nm aan koppel tussen 3.000 en 4.600 o/m.

Tot zover de theorie. En in de praktijk? Deze driecilinder zal puristen aanspreken. Hij is maar matig aanwezig bij lage toerentallen, maar geeft vervolgens een ouderwetse duw in de rug vanaf 3.000 o/m, waarna hij nog een mooie lange adem behoudt tot aan de rode zone. Daarbij verspreidt hij een suggestieve en niet al te kunstmatige klank ondanks de aanwezigheid van een “Active Noise Control” (de motorklank wordt “opgepoetst” en versterkt via de luidsprekers).

20210211152234toyotagryaris(12).jpg

GR-FOUR

Zo komen we aan een ander essentieel orgaan dat kenmerkend is voor dit zenuwpeesje, dat in de voetsporen treedt van monumenten zoals de Ford Escort Cosworth, Subaru Impreza GT Turbo, Mitsubishi Lancer Evo en Toyota Celica GT-Four: zijn vierwielaandrijving. Deze speciaal voor de Yaris GR ontwikkelde transmissie werkt volgens drie rijmodi. In Normal geeft hij voorrang aan de voorwielen (60 procent van het koppel). In Sport stuurt hij dan weer 70 procent van het koppel naar achteren. En in Track kiest hij voor een 50/50-verdeling voor maximale efficiëntie.

20210211152234toyotagryaris(13).jpg

En dat is niet alles, want het team ging nog verder door in een nog radicalere High Performance-versie Torsen-sperdifferentiëlen toe te voegen in de voor- en de achteras.

Pret verzekerd

In de praktijk maakt de stand Track de GR Yaris veel neutraler en minder speels dan Sport. Je komt met verbluffende efficiëntie de bocht uit. Deze modus verdient de voorkeur wanneer je de beste tijden wil neerzetten. Maar wij vielen vooral voor de stand Sport. Op de driftcirkel van de voertuigbeheersingsschool van Peugeot waar we onze fotoshoot mochten organiseren, uiteraard.

20210211152235toyotagryaris(14).jpg

Maar ook en vooral op de baantjes van de Condroz, die dit seizoen modderig en vettig zijn, en die ons gebruikelijke speelterrein vormen. Glijsessies en bochten in één lange drift zoals echte WRC-coureurs dat doen zijn gegarandeerd.

20210211152235toyotagryaris(15).jpg

Toch mogen we niet vergeten dat deze GR Yaris helemaal niets heeft van een model dat voor de show is ontwikkeld.

Hij provoceert zijn glijpartijen niet op kunstmatige wijze met een driftmodus om een publiek te plezieren (zoals bijvoorbeeld de laatste Ford Focus RS wel deed). Het geheel lijkt hier toch vooral op efficiëntie afgestemd.

Hoeveel kost hij?

De GR Yaris koop je bij ons voor 36.940 euro. Maar je gaat beter meteen voor de High Performance met zijn sperdifferentiëlen. Die kost 38.920 euro. Dat is natuurlijk veel geld voor een Toyota Yaris… Maar bijna niets voor een bolide met deze inborst.

Ons verdict

Moeten we het nog duidelijker zeggen? Deze GR Yaris heeft ons liefhebbershart veroverd.

20210211152236toyotagryaris(16).jpg

Met dank aan het team van de Peugeot Driving Academy Powered by RACB om ons te ontvangen.