De Verenigde Staten hebben hun eigen verbruikstest, de EPA-norm, die doorgaans nog strenger is dan de WLTP-norm. Deze EPA-test wordt afgenomen door het Environmental Protection Agency, het Agentschap voor Milieubescherming van de VS. Volgens het agentschap zou de Tesla Model S Long Range een bereik halen van 629 kilometer, maar Tesla-CEO Elon Musk vindt nu dat dat eigenlijk 643 kilometer zou moeten zijn. Wat maakt 14 kilometer uit op zo’n afstand? Veel, als je omrekent naar mijl. Het bereik van de Model S is volgens de EPA vandaag 391 mijl, maar zou volgens Musk 400 mijl moeten zijn. En laat dat voor veel klanten nu net een psychologische grens zijn om een elektrische auto aanvaardbaar te vinden of net niet.
Deur open
Maar van waar haalt Musk dan dat verschil? “De testers hebben tijdens de stilstaande fases de deur van de auto laten openstaan en de sleutel erin laten liggen terwijl ze waren uitgestapt. Omdat alle boordsystemen dan stroom blijven verbruiken, scheelt dat 2 procent batterijcapaciteit”. Met andere woorden: de mensen van EPA zijn slordig geweest, vindt Musk. Tsja…