1. 1.616 millimeter
Om zijn offroaduitstraling te versterken is het dak van de tweede generatie GLA veel hoger geworden. Er is namelijk dik 10 centimeter bijgekomen in vergelijking met de ‘lage’ eerste GLA en hij is nu bijna 1,62 meter hoog. De GLA haalt daarmee in één klap de BMW X1 in (1,60 meter).
2. + 14 centimeter
Liefhebber van een hoge zithouding? De bestuurderstoel staat ook bijna 10 centimeter hoger ingeplant dan in de vorige GLA. Het verschil met de A-Klasse is daardoor veel meer uitgesproken. In vergelijking met de berline zit de bestuurder liefst 14 centimeter hoger.
3. - 1,5 centimeter
De GLA wordt daarentegen niet langer. De tweede generatie is zelfs een snuifje korter (-1,5 centimeter) dan zijn voorganger. De nieuwkomer is 4,41 meter lang, iets korter dan de BMW X1 (4,44 millimeter).
4. + 11,6 centimeter
Hoewel de GLA niet langer wordt, is zijn interieur wel ruimer geworden. De wielbasis is namelijk gegroeid waardoor vooral de beenruimte achterin er fors op vooruit gaat: er komt bijna 12 centimeter bij. Ook de breedte op ellebooghoogte neemt toe met 4,5 centimeter.
5. Tot 2 x 10,25 duim
De bestuurder heeft in functie van het budget keuze uit drie varianten van het dashboard: twee schermen van 7 duim, één scherm van 10,25 duim of een Widescreen-versie met twee schermen van 10,25 duim.
6. 100 procent
Bij zijn lancering is de GLA verkrijgbaar met benzine- en dieselmotoren. Maar tegen eind 2020 wordt het gamma aangevuld met een plug-inhybride EQ Power-versie. En in de lente komt er nog een volledig elektrische EQA bij.
7. 36.905 €
De basisprijs van de GLA ligt in België op 36.905 euro. Voor dat geld koop je een GLA 180d met een 2.0-turbodiesel van 116 pk. 1.000 euro meer (37.994 euro) parkeert een GLA 200 met een 1.3-turbobenzine van 163 pk op de oprit. Een automaat is in beide gevallen standaard.