Dit is een tweekamp tussen outsiders, twee modellen die uitkomen in de categorie van de VW Golf en de Renault Mégane, die met het grootste deel van de koek gaan lopen. De Mazda 3 had tot voor kort alleen een grote 2.2 diesel, en kon dus nooit de rationele argumenten van zijn concurrenten voorleggen. Vandaag stapt hij met zijn 1.5 diesel terug in de wedstrijd. Een goede reden om hem te laten strijden tegen de Peugeot 308, een andere outsider in het C-segment, die vooral inzet op rijdynamiek.
Stijl
Beide auto’s hebben sportieve lijnen, maar niet hetzelfde formaat: ze verschillen 20 cm in lengte! De Mazda (4,475 m) wordt groter met de generatie, terwijl de Peugeot (4,253 m) het liever compact houdt, zoals gebruikelijk is in dit segment.
Interieurruimte: punt voor Mazda
Met 20 cm meer is de Mazda natuurlijk de ruimste van de twee. Zitten de achterpassagiers nogal krap in de Peugeot, hebben ze voldoende ruimte in de Mazda. Die heeft bovendien een natuurlijkere rijhouding, met bedieningsorganen die perfect in de hand vallen. Zelfs grote mensen vinden er hun draai!
Het kleine stuur van de 308 valt bij grotere mensen op de knieën, waardoor je meer een “kart”-rijhouding krijgt. De meningen hierover zijn verdeeld, zelfs bij ons op de redactie! Qua kofferruimte heeft de Fransman een voordeel op de Japanner: 420 liter tegenover 364 liter. Maar in beide gevallen kan de toegankelijkheid niet in twijfel worden getrokken.
Afwerking en uitrusting: punt voor Mazda
In de GT-afwerking mag de 308 er best wezen: leder, alcantara, rode stiksels,… Er wordt niets over het hoofd gezien! Ook de uitrusting is up-to-date: head-updisplay, adaptieve snelheidsregelaar (zonder remfunctie), het grote panoramadak, het moderne multimediasysteem,…
Dezelfde vaststellingen bij de Japanner. Hij heeft weliswaar geen panoramadak, maar de andere zaken wel, en ook zijn multimediasysteem is bijzonder volledig. Ook de afwerking is bij de Mazda op peil. Maar de Mazda haalt zijn punten op ergonomisch vlak: bij de Peugeot ben je verplicht om in de menu’s van het scherm te duiken om allerlei zaken te bedienen.
Comfort: gelijkspel
In beide gevallen kan je uitstekend kilometers vreten. De ophanging biedt bij allebei een uitstekend compromis. De geluiddemping lijkt ons iets beter bij de Mazda, waar je de dieselmotor nauwelijks hoort. De Franse HDi hoor je iets meer, maar valt nauwelijks op wanneer hij aan een stabiel toerental draait.
Motor en prestaties: punt voor Peugeot
Het nieuwe 1.5-dieselblok van Mazda is geslaagd: het kwijt zich soepel, stil en zuinig van zijn taak. Maar zijn 105 pk en 270 Nm moeten de duimen leggen tegen de 115 pk en 300 Nm koppel van de Peugeot. De 308 haalt voordeel uit zijn krachtigere motor, maar ook uit zijn lichter gewicht. De Fransman smeert de Japanner dan ook een volle seconde aan de broek in de oefening naar 100 km/u. Aan het stuur is het verschil merkbaar: de Peugeot gaat steeds goed vooruit, terwijl de Mazda af en toe moeite lijkt te hebben. Een detail: de 100 pk-versie van de 308 blijft ook net iets sneller dan de Mazda 3 1.5 diesel.
Beide auto’s hebben een manuele zesversnellingsbak. De bediening van die in de Mazda is gewoon perfect: een precieze bediening en korte schakelwegen. Vergeleken daarmee is die van de Peugeot iets minder nauwkeurig en iets meer hakerig.
Weggedrag: punt voor Peugeot
Wat weggedrag betreft, heb je eigenlijk gewoon maar te kiezen. Allebei kunnen ze een bovengemiddeld weggedrag voorleggen, met een levendigheid, dynamiek en snedigheid die je bij de traditionele modellen in dit segment niet snel vindt. Als de Mazda prinsheerlijk over bochtige wegen rijdt, dan is de Peugeot gewoon overheersend. Zijn weggedrag kan zelfs enkele zelfverklaarde sportievelingen in verlegenheid brengen. Wat een vooras! De achteras is daarentegen minder speels.
Prijs: gelijkspel
Bij de Mazda is het dieselaanbod bijzonder eenvoudig: een 1.5 van 105 pk of een 2.2 van 150 pk. Bij Peugeot is het aanbod ruimer: een 1.6 van 100 of 115 pk, en een 2.0 van 150 of 180 pk. Beide modellen hebben verschillende goed uitgeruste afwerkingsniveaus. Qua personalisatie doet de Fransman het iets beter: de Japanner biedt namelijk amper opties aan. Qua prijzen ligt het dicht bijeen: vanaf € 21.100 voor de Peugeot en € 22.590 voor de Mazda. Onze testmodellen waren allebei met de topuitvoering uitgerust: SkyCruise voor de Mazda 3 (€ 27.140) en GT Line voor de 308 (€ 27.850).
Aan de pomp is het nog nipter: beide hebben een verbruik van ongeveer 5,5 l/100 km. Opmerkelijk! Qua uitstoot zitten beide rond 100 g CO2/km, afhankelijk van de velggrootte.
Besluit: gelijkspel
Beide kemphanen halen elk twee overwinningen: gelijkspel dus. Toch mikken deze auto’s niet op dezelfde klanten: de Mazda 3 is gezinsgerichter, met een eenvoudigere ergonomie en meer interieurruimte, al heeft hij een kleinere koffer dan de Peugeot. Die laatste is dan wel krapper binnenin, maar doet de reputatie van zijn merk alle eer aan, met betere prestaties en een dynamischer chassis.